Как ви звучи чисто нов електрически Volkswagen ID.3 за пари, които не биха ви стигнали даже за Dacia Spring? Твърде е хубаво, за да е истина, но такава е реалността на цените в Китай. Решите ли, обаче, да си внесете в Европа електромобил от КНР, твърде възможно е срещу вас да се изправи производителят с цялата си юридическа и финансова мощ. Наистина е твърде хубаво, за да е истина.

От първа ръка в момента го разбира германският търговец на автомобили Грегори Брудни, който води съдебна битка с Volkswagen заради внесени от него 22 електрически джипа ID.6 от Китай с намерението да ги продава в Европа.

Volkswagen губи в надпреварата за електромобили в Китай

Топ произродителят на автомобили в Европа губи в надпреварата за електромобили в Китай

Все още изостава от Tesla

История за два пазара

Докато в Европа и САЩ електромобилите тепърва излизат от категорията "скъпа играчка" и цените им са значително по-високи от тези на моделите на бензин, газ и дизел, в Китай ситуацията е много по-различна. Там производствените разходи са много ниски, има сериозно държавно подпомагане и бясна конкуренция между местни и чуждестранни играчи.

Както отбелязва Car Scoops, китайската цена на VW ID.3 е еквивалента на 16 000 евро (за да се върнем към сравнението от първото изречение, Dacia Spring струва в ЕС минимум около 20 000 евро, а у нас започва от 43 100 лева). В Германия е 40 000 евро.

Проблемите на Volkswagen с електромобилите се влошават

Проблемите на Volkswagen с електромобилите се влошават

Поръчките за електромобили са намалели до 150 000 в Европа. Това е с 50% по-малко от 300 000 от миналата година.

Моделът ID.6 за момента е ексклузивно наличен само в Китай, като той представлява удължена 7-местна версия на кросоувъра ID.4. Цената му в Китай започва от 33 700 евро, докато в Германия по-малкият ID.4 излиза минимум 40 335 евро.

Накратко казано, вносът е примамлива възможност за търговците.

Как Made in China се превърна в съдебен казус

Брудни закупил 22 броя ID.6, внесъл ги, фирмата му направила някои модификации на возилата и обновила софтуера им и получил официално разрешение от германските власти возилата да излязат на пътя.

Когато обаче търговецът опитал да обяви електромобилите за продажба, VW се намесили. Автомобилният гигант си е издействал и съдебна заповед за конфискуване на превозните средства, като настоява те да бъдат бракувани. Говорител на Volkswagen заяви пред Automobilwoche, че произведените в Китай модели не са същите като продаваните в Европа и не покриват някои законови изисквания като автоматично спешно набиране при инцидент.

Volkswagen спира производство на модели в най-големия завод за електромобили в Европа

Volkswagen спира производство на модели в най-големия завод за електромобили в Европа

Той спря и производството на електромобили в завода си в Дрезден миналия месец

Така или иначе, търговецът оспорва съдебната заповед и е готов на дело с мотива, че джиповете са официално определени като годни за движение. В момента Брудни плаща по 8000 евро на месец за съхранението им и рискува да даде по още 15 000 евро за унищожаването им при неуспех в съда.

Hyundai победиха при сходен казус от 2021 г., свързан с внасяни от страни извън ЕС коли. Тогава обаче корейският производител използва законодателството за защита на търговската си марка.