Европейската комисия подготвя план, чрез който предлагането на автомобили с двигатели с вътрешно горене да продължи и след 2035 г., съобщава "Ройтерс", като цитира чернова на документа. За целта ще бъде създадена нова категория превозни средства, които се движат само на въглеродно неутрални горива - и ще имат специални блокировки, които не позволяват използването например на традиционните бензин и дизел.

Инициативата за промените идва от Германия, която има голяма автомобилна промишленост, в която алтернативните системи на задвижване все още далеч не са водещи. През миналата година страните членки на ЕС и Европейският парламент постигнаха консенсус двигателите с вътрешно горене да изчезнат от новите коли след 2035 г., като сега предстои окончателното гласуване на текстовете.

Историческо: Инвестициите в зеления преход и в изкопаемите горива се изравниха

Историческо: Инвестициите в зеления преход и в изкопаемите горива се изравниха

През 2022 г. нисковъглеродните технологии са привлекли $1,1 трлн.

Официално нито Берлин, нито Брюксел потвърждават за плана, като говорител на ЕК единствено подчерта, че "разговорите с участието на Комисията и на германските власти продължават".

Скъпа алтернатива

Така наречените е-горива се правят чрез уловени емисии въглероден диоксид и водород.

Проблемът е, че към момента производството им е в ограничен мащаб. Според проучване на Потсдамския институт за климатични изследвания, обемът на всички планирани проекти за е-горива в световен мащаб би стигнал за едва 10% от търсенето за авиационната сфера, корабоплаването и химическата индустрия на Германия през следващите години.

Енергетика на бъдещето или зелените горива, които ще заменят "замърсяващите" енергоносители

Енергетика на бъдещето или зелените горива, които ще заменят "замърсяващите" енергоносители

Пазарът на водород, наричан "гориво на бъдещето", се разраства

Именно авиационната индустрия залага големи надежди на въглеродно неутралните горива - авиокомпаниите са притиснати да ограничават замърсяването от самолетите си, а това е трудно на фона на сериозни ръст във въздушния трафик. Затова и ще е трудно е-горивата въобще да стигнат до бензиностанциите - особено пък на поносима за шофьорите цена.

Как върви "електрификацията" на германската автомобилна индустрия

Volkswagen очакват около половината от возилата, които ще продават през 2030 г. да са на ток, а "почти 100%" да са с нулеви емисии към 2040 г.

Mercedes-Benz имат амбицията от 2025 г. да се фокусират изцяло върху електромобилите и да не продават коли с двигател с вътрешно горене през 2030 г., като обаче от компанията подчертават, че това зависи от "пазарните условия".

Следващият Volkswagen Golf ще бъде електрически автомобил

Следващият Volkswagen Golf ще бъде електрически автомобил

Спортните GTI и R няма да изчезнат, но също ще преминат към електрическа тяга

BMW също ще правят електромобилите приоритет след 2025 г. и очакването им е към 2030 г. "не по-малко от 50% от глобалните доставки" да са именно на такива моторни превозни средства.

Opel се очаква да станат изцяло електромобилна марка в Европа до 2028 г. Още през следващата година пък единствените модели с традиционен двигател ще са хибриди.

Кои са най-продаваните електрически коли в Европа през тази година?

Кои са най-продаваните електрически коли в Европа през тази година?

Данните на JATO отново потвърждават доминацията на SUV автомобилите

Както се вижда, не всички германски производители са готови през 2035 г. да се откажат от традиционния двигател. Освен това финансовата ситуация в Европа