Продажбите на електромобили на Zeekr скочиха рязко през последната година, като изстреляха китайската компания пред конкурентите на малкия, но бързо растящ руския EV пазар. Най-интересното е, че това се случва без официално присъствие на марката в страната, пише "Ройтерс".
След нахлуването на руските войски в Украйна, големите западни производители спряха вноса и производството в страната и в образувалия се вакуум влезе Китай. Тъй като Пекин по стратегически съображения предпочита да качи населението си на електромобили, даже свикналите на лесен и евтин достъп до бензин, дизел и газ руски водачи започнаха да виждат все повече и повече EV возила по пътищата.
Само в периода май 2023 г. - април 2024 г. над 20 500 нови електромобила са били продадени в Русия - 350% скок в сравнение с миналата година и обща бройка, която е по-голяма от продажбите за цялото предходно десетилетие. От тях над половината са на китайски модели, става ясно от данни на "Автостат".
Така наречените руски електромобили всъщност са само сглобени в страната и са базирани също на китайски платформи и компненти.
Най-често EV купувачите са по-заможни от средния руснак - около 40 на сто от тях могат да си позволят да инсталират зарядна станция в дома си, посочват руски търговци.
Zeekr - премиум брандът на собственика на Volvo Geely, е на водещо място с над 8000 продадени автомобила от юни миналата година насам. Това би било гордост за всеки автопроизводител, но не и за този.
От марката обявиха пред "Ройтерс", че не работят на руския пазар и нямат официален вносител: "Малкото (наши) превозни средства, видени там, са резултат от лични решения (на техните собственици). Zeekr не е изграждал инфраструктура като зарядни станции и не извършва други дейности в Русия, така че не можем да предложим поддръжка, гаранционно или дистанционно обслужване за превозни средства, продадени по неофициални канали".
Това очевидно не пречи на заможните руснаци да си купуват модели като компактния SUV Zeekr X, който струва близо 50 000 долара.