Освалд е черен Morris Minor от далечната 1953 г. Но е тих като мишле, след като пиещото изкопаеми горива сърце е заменено с рециклиран електромотор, разказва BBC.

Преди трансформацията 68-годишният му бензинов двигател е заглушавал всичко около себе си, но днес разходката с него покрай Темза в Лондон носи със себе си само малко поскърцване и шума на моторите и автомобилите наоколо.

Освалд е собственост на Матю Куитър, който е на мисия да спаси старите бензинови автомобили от скрапа, като заменя двигателите им с електромотори, а резервоарите с батерии, които иначе е щяло да бъдат изхвърлени.

Нужните компоненти идват от катастрофирали електромобили, отписани от застрахователните компании. Компанията му London Electric Cars, създадена през 2017 г., не взима евтино: обичайно цената е около £20 хил. Но целта е тя да намалее до £5 хил., за да стане достъпна до повече хора.

Правителството предлага грантове на стойност £2,5 хил. при покупка на нов електромобил, но според Куитър сумата трябва да бъде плащана и при конверсия. "Ужасно е да хвърляме милионите стари [бензинови и дизелови] автомобили, които се движат по пътищата ни", смята той. С трансформацията им се "спасяват" и електромобили и батерии.

Стив Дръмънд, който управлява друга компания за конверсия на стари автомобили, е съгласен. "Има стимули за покупка на нови електромобили, но защо да хвърляш цяла кола, когато можеше просто да смениш двигателя?"

Конверсията отнема и не малко време: около шест месеца, според Куитър, като зависи дали той има опит с конкретния модел и какво точно иска клиентът.

Освалд има 60 км пробег с едно зареждане и Куитър го използва, за да се придвижва в Лондон. Зареждането му струва едва £1.

Дръмънд от Electrogenic, дава и друго преимущество: "Правим така, че колите да бъдат използвани отново, а не просто да бъдат запазени". Повечето класики с двигател с вътрешно горене са шумни, харчат много, трудно се поддържат и като резултат се карат много рядко.

За някои ентусиасти обаче това е светотатство. "Звукът от двигателя е част от изживяването и прави една класическа кола специална", категоричен е Уейн Скот, директор на Federation of British Historic Vehicle Clubs.