Германия изпревари Норвегия по продажби на изцяло електрически автомобили от началото на годината досега. По този начин страната стана най-големият пазар в Европа за електрически превозни средства към момента и има реални шансове да стане и за първи път регионален лидер по този показател на годишна база.

От началото на годината до края на ноември в Германия са регистрирани 57 533 нови електрически автомобила. В Норвегия броят им е 56 893 за същия период. Това показват статистически данни, публикувани от автомобилните асоциации на двете страни.

Северната държава продава всяка година най-много електрически автомобили в Европа от 2010 година насам, когато своят дебют направи Nissan Leaf - първият автомобил изцяло с акумулаторни батерии на масовия пазар.

3 милиарда крони от данъци по-малко в бюджета на Норвегия заради облекченията за електромобили

3 милиарда крони от данъци по-малко в бюджета на Норвегия заради облекченията за електромобили

Вероятността да си закупим електрическа кола в скандинавската стране е двоен спрямо други държави

Данните свидетелстват за това, че технологията на електромобилите става все по-разпространена в "сърцето на Европа", пишат авторите на Bloomberg. Показателно е и това, че германските производители като Volkswagen, BMW и Daimler се подготвят за голям тласък при превозните средства, използващи само батерии.

Докато Норвегия изгря като най-ранната регионална гореща точка на пазара на електромобили в Европа, благодарение на щедрите стимули на правителството, скандинавската страна има едва около 6,4% от населението на Германия, което предполага ограничения в растежа. Междувременно правителствата в целия регион започнаха да увеличават субсидиите.

"Офанзивата на електрическите модели на германските производители е в разгара си", каза миналата седмица Бернхард Матес, ръководител на Германската асоциация на автомобилната индустрия. По думите му до 2023 година германските производители ще утроят предложенията си за електрически автомобили до 150 модела. Той очаква да се инвестират нови 50 милиарда евро до 2024 година в бранша.

Снимка 456836

Източник: Bloomberg

Норвегия и Германия тази година вървят рамо до рамо при продажбите на елколи. Норвегия беше начело през по-голямата част на годината, а Германия набра скорост през последните месеци.

Статистическите данни, публикувани от Норвежката пътна федерация OFV, показват, че продажбите на нови електромобили през ноември са паднали с 27% до 3 697 броя. В Германия процентът им се е увеличил с 9,1% до 4 651 броя, показват официалните данни.

Дори с увеличенията от миналия месец обаче електрическите превозни средства остават малка част от германския автомобилен парк. В цяла Европа продажбите на електрически коли представляват едва 3,1% от общите продажби за третото тримесечие, съобщи Европейската асоциация на автомобилните производители.

В Германия ще дават до €6000 за закупен електромобил

В Германия ще дават до €6000 за закупен електромобил

Част от сумата ще се отпуска от държавата, а другата част - от самите производители

Регионален тласък

Преди резултатите от последните месеци Германия беше много близко до това да бъде регионален лидер, а сега вече измести Норвегия и за двата типа електромобили - и хибридни, и такива само на батерии. Тепърва предстои други страни да последват този пример, тълкува Матиас Шмит, който е независим автомобилен анализатор.

"Пазарът за електрически автомобили в Норвегия е една много голяма риба в малкото електрифицирано европейско езерце, подпомогнато от щедрите конкурентни фискални ползи", каза той.

Апетитът на потребителите към електрическите модели ще бъде поставен пред допълнителни изпитания през следващата година, когато домашните производители в Германия започнат да пускат конкурентни модели на най-достъпната оферта на Tesla - Model 3. Моделът ID.3 на Volkswagen ще се продава на цена от малко под 30 000 евро (33 ​​000 долара), което е само с 10 000 евро повече от най-евтината версия на VW Golf с бензинов двигател и приблизително 15 000 евро по-малко от Model 3.

Наскоро правителството на Германия също увеличи паричните стимули за електрическите автомобили като част от мащабен пакет срещу климатичните промени. Ползите ще започнат от автомобили, струващи по-малко от 40 000 евро, което би трябвало да стимулира търсенето на по-достъпни модели, прогнозира Шмит. 

Показателно за това колко всъщност са важни стимулите за пазара на електромобили е фактът, че в Китай - най-големият пазар за елколи в света - продажбите намаляват вече за четвърти пореден месец, след като правителството намали субсидиите. Към момента Китай безусловно държи първата си позиция по този показател с около половината от продажбите в световен мащаб. На второ място се нарежда САЩ, а до преди броени дни Норвегия беше трета. Сега позицията вече е окупирана от Германия.

Как и кога електромобилите ще станат масови?

Как и кога електромобилите ще станат масови?

Пречките, които спират бума