Руският автомобилен пазар през 2024 г. очаква спад след наблюдавания растеж, смятат дилъри и експерти, цитирани от "Газета.Ру".

Според тях, търсенето в момента се поддържа само поради негативни очаквания: хората купуват автомобили, тъй като се опасяват от поскъпване след увеличаването на таксата за рециклиране и вероятното повишаване на лихвения процент от Централната банка.

Кои хранителни стоки в Русия поскъпнаха най-много за година и техните цени

Кои хранителни стоки в Русия поскъпнаха най-много за година и техните цени

Сред тях са кокошите яйца

"Засега запазваме прогнозата си, но везните могат да се наклонят към песимистичната прогноза поради възможното повишаване на основния лихвен процент от Централната банка и допълнителни промени в икономическата ситуация. Въпреки ваканционния период, активността остава доста висока. Наблюдава се ръст в продажбите. Вероятно хората бързат да купуват автомобили, защото се опасяват, че ситуацията ще се влоши", съобщиха от пресслужбата на асоциацията "Руски автомобилни дилъри" (РОАД)..

При оптимистичен сценарий, според прогнозите на асоциацията, дилърите ще приключат годината с резултат от 1,65 милиона продадени нови автомобили. В случай че негативните фактори се проявят, РОАД дава песимистична прогноза от 1,3 милиона реализирани продажби до края на годината.

Националната агенция за промишлена информация (НАПИ) оценява ситуацията на руския автомобилен пазар още по-скептично. Според актуалната прогноза на агенцията, през 2024 г., при оптимистичен сценарий, в Русия могат да бъдат реализирани само 1,12 милиона нови автомобила, при базов сценарий - 1,1 милиона, а при песимистичен - малко над 1 милион.

"Виждаме, че отложеното търсене беше частично реализирано през 2023 г. Освен това, затягащите мерки, които повишават цените и затрудняват вноса на чуждестранни автомобили, както и високите лихви по кредитите и известно удовлетворение на потребителите, водят до охлаждане на пазара", отбеляза генералният директор на НАПИ Татяна Арабаджи.

В Русия разработват собствен хибриден автомобил, кога ще е на пазара

В Русия разработват собствен хибриден автомобил, кога ще е на пазара

Той ще е на базата на електрическия ван на базата на "УАЗ Профи"

По думите ѝ юлската прогноза на НАПИ за 2024 г. е коригирана в посока намаляване в сравнение с по-ранната. Нивото, което в края на предходната година се разглеждаше като базово, сега се счита за оптимистично.

"Стана по-трудно да се внасят по-евтини автомобили, което се отрази на цените. През август 2023 г. беше увеличена екотаксата, от 1 април беше въведена допълнителна такса за автомобили, внесени от Евразийския икономически съюз. Очаква се таксата за рециклиране отново да се увеличи от октомври", обясни Арабаджи.

Сред факторите, които засега задържат пазара в положителни стойности, експертът посочи спада на курса на рублата и, в резултат на това, стремежа да се запазят средствата чрез покупка, както и очакването за бъдещо поскъпване на автомобилите.

Заместник-генералният директор на групата "Авилон" по продажби на нови автомобили Ренат Тюктеев посочи като най-вероятна граница 1,4-1,5 милиона реализирани нови автомобили до края на годината. Според него, един от факторите, влияещи върху продажбите, е високият основен лихвен процент на Банката на Русия.

Икономии за бюджета: Русия спира да субсидира купуването на нови автомобили

Икономии за бюджета: Русия спира да субсидира купуването на нови автомобили

Държавна подкрепа ще има само при закупуване на трактори KamAZ и електрически превозни средства

"Ако в края на юли Централната банка реши отново да го повиши, това ще усложни работата с кредитните сделки. За разбиране: делът на китайските марки достига 80%. Това ще увеличи разходите на дилърите за запаси от изкупени автомобили. При такъв сценарий пазарът няма да расте", заяви Тюктеев пред "Газета.Ру".

Експертите от аналитичната агенция "Автостат" смятат, че пазарът на нови автомобили до декември тази година ще се фиксира на ниво от 1,5 милиона продадени нови автомобила.

"По-нататък всичко ще зависи от таксата за рециклиране и повишаването на цените на автомобилите, но решението за нейното увеличаване все още не е окончателно взето, бизнес общността има възможност поне да се опита да повлияе както на сроковете, така и на сумите", каза изпълнителният директор на "Автостат" Сергей Удалов.

Според него, пиковете в продажбите, които са били регистрирани през 2023 и 2024 г., са съпътствали предварително обявените дати за промяна на различни данъци и такси. Всички тези действия са стимулирали пазара и хората са се опитвали да купят автомобили, преди да поскъпнат, обясни експертът.

Първото полугодие на 2024 г. на руския автомобилен пазар приключи със значителен ръст: според данни на "Автостат" и АО "Паспорт промишлен консултинг", от януари до юни в страната са реализирани 719,3 хиляди нови леки автомобила, което е с 79% повече от първото полугодие на 2023 г.

Ако при това положение наистина се стигне до едва малко над 1 млн. продадени коли до края на годината, това ще е огромен спад на търговията през следващите месеци.