Министерството на промишлеността и търговията изключи всички леки и лекотоварни автомобили (LCV) от програмата за преференциален лизинг; за да направи икономии в бюджета. Сега само купувачите на превозни средства от категория D (автобуси с девет места) ще могат да получават субсидии. За това пише "Комерсанть", позовавайки се на свои източници .
Според един от събеседниците на деловото издание в парично изражение "диапазонът на пазара на субсидирани автомобили е стеснен десетки пъти". В допълнение към автобусите от категорията LCV, можете да получите помощ само при закупуване на трактори KamAZ и електрически превозни средства.
Всички товарни версии на GAZ и Sollers LCV , цялата линия Haval и всички китайски модели на калининградския Avtotor (BAIC, Kaiyi, SWM) изчезнаха от програмата. Причината за това решение е необходимостта от икономия на бюджетни средства. Източници на изданието твърдят, че ограничението е заради желанието наличните средства да се разтегнат за по-дълъг период.
Има и версия, че няма достатъчно пари за модернизиране на автобусния парк и увеличаване на продажбите на електрически превозни средства, така че е въведен приоритет за тях. Общо два милиарда рубли се очаква да бъдат изразходвани за преференциален лизинг на автомобили през 2024 г. Същата сума беше планирана и преди година, но през лятото сумата беше увеличена със 7,8 милиарда рубли (780 милиона евро, при сегашния валутен курс около 100 рубли за едно евро, бел. ред. ).
Представител на групата ГАЗ нарече такова сериозно съкращаване на програмата неочаквано. Заради него около хиляда коли останаха в дилърската мрежа. Условията за тях вече са одобрени и документите са оформени, но сега всички сделки са развалени. В същото време, допълни той, основната част от продажбите на лекотоварни автомобили са на лизинг и основно по преференциална програма. В тази връзка "ръчното регулиране" на пазара значително увеличава несигурността в индустрията.
Sollers предложи финансирането да бъде увеличено през годината. В противен случай, заяви автомобилният производител, продажбите ще започнат да стагнират. Autostat смята, че ако програмата не бъде преразгледана, пазарът ще падне с пет процента вместо дори слабия сежгашен растеж.
По-рано ръководителят на КамАЗ Сергей Когогин заяви , че московският автомобилен завод Москвич няма да се стреми да произвежда 50 хиляди автомобила годишно. Тази година се очаква да събере 30-35 хиляди, а компанията ще достигне нивото на рентабилност при производството на 40 хиляди коли.