Русия вече е най-големият експортен пазар за китайски автомобили, като там возилата от КНР доминират. Това стана ясно от интервю на посланика на Китай в Москва Чан Ханхуей пред РИА Новости.

"В наши дни важен елемент на двустранната търговия стана сътрудничеството в автомобилния сектор. Китай стана главен доставчик на автомобили за Русия със съществен ръст както в количествено, така и в парично отношение. В същото време, Русия стана главният вносител на китайски автомобили", подчерта той.

В Русия определиха на кои марки автомобили може да се возят държавните чиновници

В Русия определиха на кои марки автомобили може да се возят държавните чиновници

Целта е да се подпомага родното производство

Коментарът на дипломата не е изненадващ - след избухването на войната в Украйна повечето западни производители преустановиха бизнеса си в Русия. Това доведе до срив както на вноса, така и на местното производство в заводите с частична или пълна западна собственост.

Вакуумът беше запълнен от китайските марки като Chery, Haval на познатите у нас Great Wall и FAW. По данни на руските митнически власти, през първото полугодие на 2023 г. близо 70% от вносните автомобили са идвали именно от Китай - при едва 10% през 2021 г. Според китайските власти стойността на изнесените към Русия коли от януари до октомври е 9,4 млрд. долара.

Продажбите на употребявани автомобили в Русия скочиха с близо 30%

Продажбите на употребявани автомобили в Русия скочиха с близо 30%

Lada остава пазарен лидер в този сегмент сред 5 млн. коли, продадени до септември

Както отбелязва "Ройтерс", китайските марки се целят в средния и високия ценови сегмент, които бяха изоставени от западните брандове. Местният производител "Автоваз" пък предлага евтини коли "Лада" за останалата част от купувачите.

Важно е обаче да се отбележи, че продажбите на автомобили в Русия все още са на нива, които са по-близки до тези от тежките години след разпада на СССР.