Кошница от 18 продукта задържа гръцкия износ (а оттам и цялата икономика) на повърхността след избухването на финансовата криза, отбелязвайки ръст от 71% в оборота в чужбина от 2009 г. до 2017 г., в сравнение с 25% за износа на други продукти, пише вестник Kathimerini.

Според проучване на Централната банка на Гърция именно тези динамични продукти подпомагат местната икономика през този труден период и представляват 30% от целия гръцки износ. Те са разделени на 2 категории.

Първата категория включва основни стоки, които представляват 27% от гръцкия износ. Те са обезпечени със значителни дялове на международните пазари и включват алуминий (1.5% от световния пазар), мрамор (7.5%), зехтин (8%), маслини (26%) и сирене фета (3%).

Втората категория се състои от печеливши стоки, които може да представляват само 3% от гръцкия износ, но имат растящо присъствие на международните пазари. Сред тях са кисело мляко (7% от световния пазар), сладолед (1%), пушена риба (2%) и фъстъци (1.6%).

Как италианските компании печелят от гръцкия зехтин

Как италианските компании печелят от гръцкия зехтин

Южната ни съседка губи, изнасяйки суровини, вместо готови продукти

През кризисните години основните стоки задържаха позицията си със среден световен пазарен дял от 2.5%, докато печелившите почти удвоиха своя дял до 2% през 2017 г. В същото време останалата част от гръцкия износ преживя спад на дела си на световния пазар от 0.16% през 2009 г. на 0.12% през миналата година.

Сред 18-те продукти в динамичната категория - тези, които са успели да увеличат или запазят своя висок пазарен дял и ценово равнище - са силно конкурентни стоки като храни със специални качествени характеристики (зехтин, пушена риба, маслини, кисело мляко, фъстъци, и сладолед).

Има и продукти, които са спечелили своя пазарен дял, следвайки стратегия на ниско ценообразуване, като мрамор, цимент и алуминий. Тази тактика може да доведе до ниски печалби или дори до загуби, но също така им позволява да навлязат на международните пазари.

След възстановяването на вътрешния пазар тези продукти ще могат да претендират за по-голям пазарен дял в международен план при подобрени условия, показва анализът на централната банка.