В близко бъдеще в Руската федерация цените на домакинските уреди, битовите стоки, обувките и мебелите ще се повишат поради поскъпването на морския транспорт. За това пише RBC с позоваване на думите на Михаил Бурмистров, генерален директор на INFOLine-Analyst и други специалисти.
"Разходите за нови партиди от широкомащабни вносни стоки - домакински уреди, мебели, домакински стоки и други - може да нараснат с поне 10-15%", каза Бурмистров.
Няколко участници на пазара казват, че до края на 2020 г. цената на морския транспорт се е увеличила до около 9 хиляди долара от 1,5 хиляди на контейнер.
"Ако говорим за транспортиране на хладилници: 60-70 броя се поставят в стандартен контейнер, това означава поскъпване със 100 долара за всеки хладилник ", дава пример ръководителят на представителството на производителя на домакински уреди Candy-Hoover Group Глеб Мишин.
Той подчерта, че доскоро производителите субсидират увеличение на разходите с надеждата, че това е временно явление, а също така използват запасите си в Русия. Високото ниво на цените за транспорт обаче остава и в близко бъдеще най-вероятно ще започне да влияе на крайните разходи за стоките.
Изпълнителният директор на diHouse (част от групата компании LANIT) Андрей Тарасов от своя страна прогнозира, че електрониката и битовата техника могат да поскъпнат с 2-3%.
Основателят на Zenden Group (марки обувки Zenden, Thomas Munz и Mascotte) Андрей Павлов отбеляза, че компанията вече получава извън сезона обувки и пролетно-летни колекции на по-висока себестойност. Той смята, че увеличението на цените на рафта, в зависимост от продуктовата категория, ще бъде от 2 до 10-20%.
Според Андрей Павлов в пиковите моменти цената на морския транспорт достига 10 хил. долара за контейнер, въпреки че дори за тази цена може да бъде трудно да се резервира транспорт. "Най-значителното увеличение на разходите за логистика за евтини обувки ще е около 12%. За кожените обувки увеличението е около 4% ", каза той. В същото време пазарът на обувки очаква поскъпване на компонентите за производство на обувки, прогнозира Павлов.
Сергей Юнг, директор на Obuv Rossii (част от OR GROUP), която не внася готови обувки, а материали за производство, заяви, че поради промени в логистиката цената на техните продукти ще се увеличат с 1-2 %. Според информация на един от представителите на транспортните компании е възможно да се разчита на намаляване на тарифите не по-рано от юни, каза той.
Защо цената на доставката се е увеличила?
Един от източниците на RBC в компания за контейнерни превози заяви, че след края на президентските избори в САЩ през ноември миналата година търсенето на транспорт между тази страна и Китай рязко се е увеличило - това е довело до недостиг на контейнери и кораби, първо в тази посока и след това по целия свят.
"Освен това през ноември Китай въведе нови изисквания за вноса на стоки в страната, което увеличи времето за тяхната регистрация и допълнително повлия на наличието на контейнери", обясни той пред RBC.