Днес почти никой не е чувал за Evergrande Auto, основаната от най-големия китайски магнат в строителните имоти Сю Джиаюн компания за електромобили. Evergrande е регистрирана на борсата в Хонконг и към днешна дата има пазарна капитализация от 87 млрд. долара. Интересното е, че тя струва толкова, без да е продала даже и една кола.

Историята на Evergrande Auto е доказателство, че тази манията по акциите на производителите на електромобили не е феномен само в САЩ. Това не е учудващо: оптимистичните доклади за продажбите на електромобили, които подхранват интереса на инвеститорите, са глобални и Китай има голяма роля в тях.

Най-големият пазар на коли в света е далеч пред Съединените щати и дори Европа по дела на електромобилите като процент от всички возила по пътищата. И Пекин иска да увеличи този брой допълнително, превръщайки страната в истински лидер на електроавтомобилизма. Може би именно тази силна държавна подкрепа е помогнала на Сю Джиаюн да навлезе в сегмента с надеждата да превърне Evergrande Auto в "най-големия и най-мощният" производител на електромобили в света до 2025 г. и по-успешен от Tesla, защото в отрасъла противникът винаги е компанията на Илън Мъск.

Evergrande представи девет модела на автомобилното изложение в Китай 2021 миналия месец. И все пак всички те бяха прототипи, а не истински превозни средства. Откакто обяви за пръв път плановете си да се изправи срещу Tesla, Evergrande Auto няколко пъти измести сроковете за производство и отчете 67% увеличение на годишната си загуба за 2020 г., съобщи Bloomberg през април. Изглежда, че конкурирането с Tesla не е толкова лесно, колкото изглежда. Нито води до производството на електромобили.

Но въпреки загубата и липсата на работещи модели, пазарната капитализация на Evergrande Auto нарасна с около хиляда процента през 2020 г. и достигна 87 млрд. долара през април тази година. Сега компанията казва, че ще започне пробно производство на електромобили в края на тази година и доставки през 2022 г. Първоначалните планове за производствен капацитет от половин милион коли през следващата година са отложени до 2025 г. Все пак акциите продължават да растат.

При нормални обстоятелства това би било парадокс: когато дадена компания публикува огромни забавяния на своите планове за производство и продажби, това вреди на цените на акциите. И все пак случващото се с Evergrande Auto е доказателство, че обстоятелствата са всичко друго, но не и нормални.

Прогнозите смело заявяват, че след две десетилетия повече от половината от всички продажби на автомобили в света ще бъдат електрически превозни средства. И все пак към днешна дата, въпреки щедрите държавни субсидии, те представляват по-малко от 10% от всички продажби, с изключение на части от Европа, като Норвегия. Дори в Китай делът на електромобилите в общите продажби на автомобили се очаква да бъде 6,3% в края на 2020 г. Прогнозите на Canalys предполагат, че той ще нарасне до 9% тази година.

Това със сигурност ще бъде впечатляващ растеж, ако се случи. Пекин постепенно премахва щедрите си субсидии, вместо да задължава автомобилните производители да включват повече електромобили в своето портфолио.

Когато Nicola стана публична на пазара през юни миналата година, тя завладя пазара, като акциите ѝ се покачиха в първите дни на търговията. Но скоро започна да изплува информация, че тя няма работещ модел на своя камион и че главният ѝ изпълнителен директор е заблудил инвеститорите по няколко проблема.

Когато Evergrande Auto стана публична, акциите ѝ се изстреляха, защото обещаваха милиони електромобили на пътя за няколко години. Тогава стана ясно, че например компанията е карала служителите си да продават апартаменти, за да постигнат финансовите си параметри, и че производителят на автомобили планира повече модели, отколкото дори глобалните лидери в индустрията, което е значително предизвикателство.