Финансово положение на "БДЖ Пътнически превози" отново не е никак розово, въпреки големият брой пътуващи с влакове. Превозените пътници за първата половина на годината са 10,8 милиона, което е с 804 250 души повече спрямо миналата година. В разгара на лятото, особено към морските дестинации на България, броят на пътуващите е още по-голям. На този фон, пътническите превози на БДЖ са на загуба с 27,3 милиона лева, става ясно от официалните данни на държавната компания.

За сравнение, загубите са възлизали на 2,3 милиона лева през първото полугодие на 2022 година. 

До 200 км/ч: БДЖ ще закупи нови влакове за близо 3 милиарда лева

До 200 км/ч: БДЖ ще закупи нови влакове за близо 3 милиарда лева

По обществени поръчки, обявени от Министерството на транспорта

Загуба, макар и по-малка, отчита и "БДЖ Товарни превози" - 1,45 милиона лева

Печалбата в този сегмент за полугодието на 2022 година е 6,9 милиона лева. Като основна причина се сочи намалението на приходите от държавата за компенсиране на високите цени на тока с 5,2 милиона лева и спад с 3% приходи от превоз на товари.

И при това дружество основните разходи са за персонал - 34,77 милиона лева при общо 72,78 милиона лева. В товарните превози работят 2262 души. Средната заплата е 1929 лева. при 1643 лева миналата година, увеличението е 17%.

Снимка 527175

Превозени са 2,79 милиона тона товари при 3,48 милиона за същото време на миналата година, тоест с 20% по-малко.

Шапката на двете дружества - "Холдинг БДЖ", е на минус с 1,66 милиона лева при печалба през 2022 г. ат 6,67 милиона лева. Влошаването на резултата отново се дължи на приход с еднократен характер през 2022 г. - 9,64 милиона лева от дългогодишен съдебен спор.

Ангажиментът на БДЖ да издържат настанените в техните бази украински граждани води до загуба с над 1 милион лева. Дружеството очаква да получи от държавата финансиране от 832 000 лв.

10,8 милиона души са превозени за първата половина на 2023 година

Другите причини загубите при пътническите влакове да са увеличени близо 8 пъти е вдигането с 1,3 млн. лв. на разходите за горива, а за инфраструктурни такси - с близо 6 млн. лв. Най-голямо е увеличението на парите за заплати - с 11,53 млн. лв. От продажбата на билети и карти са влезли 28,17 млн. лв., а компенсацията от държавата по договора за обществена услуга е 98 млн. лв. Общо приходите на дружеството са 128,61 млн. лв., а разходите - 147,31 млн. лева.

В пътническите превози на щат са 5165 души, общо разходите за тях са 73,72 млн. лв., за заплати са платени 54,53 млн., останалото са основно осигуровки. От 1 януари възнагражденията са увеличени със 130 лв. на човек.

В отчета на БДЖ се отбелязва, че има тенденция на увеличаване на парите за персонал, което се дължи освен на заплатите и на политиката за привличане на млади хора с професионално образование, свързано със железниците. За половин година са назначени 258 служители, напусналите са 231.

Отменени са били 4387 композиции, по вина на "БДЖ Пътнически превози" не са пътували 754 влака, а на Национална компания "Железопътна инфраструктура" - 3553, което е 80,99 на сто от отменените.

Влаковите ремонти

От отчета за ремонтите на локомотиви и вагони става ясно, че дружеството не изпълнява бизнес програмата си. Най-зле е с текущото поддържане и периодичния ремонт на локомотиви.

За 613 машини са предвидени 13,8 милиона лева, отчетът е за похарчени 3,3 милиона лева, като броят на поддържаните локомотиви е 457. При всички видове ремонти дружеството не изпълнява програмата си.

БДЖ със загуба от 6 милиона лева: стартират търгове за нови влакове за 1,7 млрд. лева

БДЖ отново на загуба: ще я спасят ли новите влакове за над 1,7 милиарда лева ?

Броят на пътуващите с влак расте