Швейцарската часовникарска индустрия изглежда си връща позициите, въпреки че все още има да измине дълъг път, за да догони разцвета си през 2012-2014 г.

Според Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия (FH) износът е нараснал с 8,3% в сравнение с юли 2021 г. до 2,2 милиарда франка, най-високият на месечна база от рекордите през октомври 2014 г.

Като цяло търсенето на швейцарски часовници в световен мащаб се покачва през първата половина на тази година. Има увеличение на износа на часовници за повечето пазари с изключение на Китай и Хонконг. Спадът, в резултат на пандемията, като цяло е имал ограничено въздействие върху резултатите на сектора през първите шест месеца на 2022 г. според часовникарската индустрия в страната.

Apple Watch засрами швейцарската часовникарска индустрия

Apple Watch засрами швейцарската часовникарска индустрия

Компанията е продала 31 милиона бройки през 2019 г.

Все пак, независимо от този силен растеж, индустрията бележи най-ниските нива за всички времена, достигайки по-малко от половината от цифрите, регистрирани преди десет години.

Най-популярните швейцарски производители на часовници са Rolex, Omega, Audemars Piguet, Breitling, Tag Heuer и Patek Philippe. Състоянието на индустрията намалява, откакто Apple навлезе в часовникарската индустрия със своя смарт часовник Apple Watch през 2015 г. През 2018 г. Apple за първи път победи швейцарската компания Swatch и стана най-големият производител на часовници в света.

Какво доведе до растежа?

Износът на швейцарски часовници между януари и юни 2022 г. възлиза на 11,9 милиарда франка, което представлява ръст от 11,9% в сравнение с година по-рано. Около 70% от това увеличение идва от механични часовници, изработени от благородни метали като злато и сребро или стомана, но и останалите категории също са допринесли за общата възходяща тенденция.

Ръст идва от продажбите на часовници от висок клас. Часовниците с експортна цена над 3000 франка отговарят за по-голямата част от ръста по отношение на стойността (+15,5%). Категорията 500-3000 франка (+6,0%) също допринесе за този ръст, докато категорията 200-500 франка (-19,1%) претърпя рязък спад. Тази категория претърпя сравнителен спад в обема (-16,8%) в сравнение с тенденциите на всички останали категории, които отбелязаха значително увеличение.

Как се представиха най-големите пазари за луксозни часовници?

Съединените щати (+31,4%) водят пазара. Ръстът там остава силен - там отива 16% от износа на швейцарски часовници.

В Азия пазарът беше ударен от мерките срещу Covid през април и май. Въпреки това, с 1,1 милиарда франка за шест месеца, Китай е значително над резултатите си преди пандемията (+19,3%).

Хонконг (-11,5%) също бележи спадове, като не показва реална промяна спрямо предходните години. Всички други азиатски пазари - включително трите най-големи ОАЕ, Сингапур и Япония - постигнаха значителен растеж.

Пазарите в Европа показаха още по-забележим подем - Обединеното кралство (+31,8%), Германия (+25,4%) и Франция (+36,5%). Единственото изключение е Русия (-64,3% през първата половина на годината и -98,3% от началото на конфликта).

Търсенето на швейцарски часовници расте. Месечният износ е за $2,1 милиарда

Търсенето на швейцарски часовници расте. Месечният износ е за $2,1 милиарда

Най-вече благодарение на САЩ