Snap Inc., компанията майка на Snapchat, започна в началото на седмицата поредна вълна на съкращения в екипа си. 10% от него или приблизително 530 души си тръгват, съобщават световните агенции, като цитират официални документи.

Това е пореден удар по социалната мрежа, която само преди няколко години изглеждаше като "следващото голямо нещо" - но така и не разгърна пълния си потенциал.

Поглед назад

Snapchat е изграден около концепцията за мултимедийно съдържание, което се създава, споделя с приятели и изчезва след определено време. Story форматът печелеше много от големия фокус на компанията върху технологиите - двуизмерни и триизмерни филтри, стикери и т.н. бяха достъпни за потребителите на приложението много преди другаде масово да са се появили подобни функционалности.

Компанията зад Snapchat разработи очила за 3D видео

Компанията зад Snapchat разработи очила за 3D видео

Те могат да се носят и като стандартен аксесоар всеки ден

Всичко това доведе до силен борсов дебют на Уолстрийт през 2017 г. Snap навлезе в хардуерния бизнес със смарт очилата Snapchat Spectacles, пусна и свой селфи дрон.

Популярността на платформата сред тийнейджърите беше огромна. Мнозина бяха на мнение, че Snapchat има потенциала да стане платформата, която ще "наследи" Facebook - по същия начин, по който сайтът на Марк Зукърбърг засенчи MySpace.

Snapchat изпревари Facebook, Twitter и Snapchat като любимец на инвеститорите през 2020-а

Тази социална мрежа изпревари Facebook, Twitter и Snapchat като любимец на инвеститорите през 2020-а

Компанията обаче трябва да се доказва още

Полет надолу

Неусетно Snap се оказаха заобиколени от най-различни проблеми.

На първо място, конкуренцията не спи и Facebook и Instagram инвестираха време и средства, за да прекопират Story формата и да го интегрират в своите платформи. В началото не работеше особено добре, но днес вече те са стандарт сред социалните мрежи - отново с помощта на различни технологични трикове. Така основното конкурентно предимство на Snapchat изчезна.

Защо Snapchat не успя да се превърне в следващия Facebook?

Защо Snapchat не успя да се превърне в следващия Facebook?

Силната конкуренция и малкият брой потребители правят продажбата й единствен позитивен вариант

В същото време, социалната мрежа се оказа неатрактивна за рекламодателите по поне две причини. На първо място, голямата част от съдържанието се разменя поверително между потребителите и това се монетизира трудно - поне ако не искаш да навлизаш в личното им пространство. Освен това, Snapchat така и не проби сред по-възрастните потребители.

Не може да се каже същото за друга от новите социални мрежи - TikTok. Именно китайската видео платформа "отхапа" пазарен дял от Snapchat при младежите, а в същото време стъпи и в демографските групи на техните родители. Затова и приходите ѝ от реклама са значително по-големи.

Сред положителните новини е, че все пак Snapchat е сред малкото социални мрежи, които относително успешно предлагат платен абонамент - 5 млн. души си плащат всеки месец за Snapchat+.

Повече работа на живо

"Реорганизираме своя екип с цел да намалим йерархичността и да подкрепим колаборацията на живо", каза пред CNN говорител на Snap. Това вероятно означава, че много от съкратените са работели дистанционно.

В компанията "метлата" започна още през август 2022 г., когато около 20% от служителите ѝ или 1200 души бяха освободени. След това още 3% бяха освободени след затварянето на бизнес AR звеното.

Разходите по оптимизацията, които може да достигнат 75 млн. долара, идват на фона на изтеглянето от пазара на дрона Pixy, при който беше установен риск от пожар.