Историята на Facebook вдъхнови много инвеститори да търсят следващата "успешна история при социалните мрежи" и много от тях заложиха на Snapchat.

Изглеждаше сякаш Snapchat следва стъпките на социалните мрежи Twitter и Facebook. И много от участниците на пазара автоматично прехвърлиха успеха на посочените две компании и върху бъдещето на Snap - компанията-майка на популярната сред тинейджърите социална мрежа за инстантни съобщения.

Първичното публично предлагане на Snapchat бе едно от най-дългоочакваните борсови събития за миналата година. След като акциите на компанията бяха пласирани при ниво от 17 долара за брой по време на IPO-то, те достигнаха най-високи стойности от 29.44 долара само няколко дни по-късно. Появиха се дори слухове за потенциално поглъщане на Snapchat от компании като Alphabet - компанията-майка на Google.

Случи се обаче най-лошото - компанията оправда някои от най-лошите очаквания на анализаторите. Дори Google осъзна навреме, че това е "потъващ кораб", който не може да бъде спасен.

Какво се случи преди борсовия дебют на Snapchat?

Защо компанията пожела да стане публична? Най-простият отговор е - за да се разплати с акционерите си и да може собственика й да осребри част от състоянието си. А първично публично предлагане е един от естествените начини да се случи това.

През 2013 г. Snapchat отхвърли предложение на Facebook да бъде купена срещу сумата от 3 млрд. долара. Още тогава много от пазарните експерти сметнаха отхвърлянето на предложението за "лудост".

Предупрежденията на анализаторите станаха реалност още по време на "роудшоуто на компанията". Джеймс Кордуел от Atlantic Equities в подробен анализ постави ценови таргет на компанията от 14 долара за акциите й, още преди да стане публична.

И докато според Кордуел, приложението Snapchat е "забележително", то е популярно предимно сред младите потребители и на компанията ще е много трудно да прехвърли популярността си отвъд посочената демографска група.

В същото време основни конкуренти в лицето на Facebook засилват конкуренцията за компанията, като добавят подобни на Snapchat характеристики в своите приложения. Това включва популярните Instagram, Messenger, а наскоро и WhatsApp.

"Предвид на сериозните предизвикателства пред Snapchat да разшири потребителите си отвъд настоящата си основна група, налице са сериозни опасения относно ангажираността. В допълнение маржът на компанията е далеч под този на основни конкуренти. Ето защо, не очакваме потенциал за по-нататъшен възход отвъд планираната цена от първичното публично предлагане в диапазона между 14 и 16 долара за акция", пише Кордуел в своя анализ още преди година и половина.

Snap генерира приходи от 404.5 млн. долара през 2016 г. Според Кордуел тази сума може да нарасне до 1.13 млрд. долара през 2017 г., и до 2.16 млрд. долара през 2018 г. Прогнозите за 2019 г. са за приходи в размер на 3.03 млрд. долара.

Какво се случва реално?

За последната една година, приходите на компанията са 986.6 млн. долара - по-ниски дори от не особено позитивните прогнози на цитирания експерт. Прогнозите за приходи за тази година са при нива от 1.15 млрд. долара, или близо наполовина на тези на Кордуел от преди публичното предлагане. За следващата година прогнозите са за приходи в размер на 1.6 млрд. долара.

Трябва да се има предвид, че средният приход на потребител на Snapchat е по-малко от 15% от този на Facebook. Очаква се Snapchat да достигне едва 55% от средния приход на потребител на Facеbook до 2020 г.

Според експертите, налице е продуктов проблем при компанията. Потребителите са разочаровани от направените промени от компанията и преминават към други комуникационни канали и социални мрежи.

Анализаторът Рич Грийнфилд бе поредният експерт, който понижи инвестиционната оценка до "продавай" и постави ценови таргет за акциите й от 5 долара. Трябва да отбележим, че в края на миналата седмица, акциите на компанията приключиха при нива малко над 9 долара за брой.

През последното тримесечие средният брой на дневните потребители се понижи с 2% на тримесечна база. Това се случва в среда на изключително рядко понижение на потребители на публичните социални мрежи на годишна база.

За второто тримесечие от Snapchat отчетоха 188 млн. активни дневни потребители, на фона на очакванията на анализаторите за 192 млн. потребителя.

Перспективите пред компанията

Един от най-големите шансове за инвеститорите в компанията е тя да бъде придобита от конкурентна компания. И за това има известни шансове, като се има предвид кои са основни акционери в нея.

Едни от най-големите институционални инвеститори в социалната мрежа са са китайската Tencent и американската Comcast. Comcast, чрез звеното си NBCUniversal е инвестирала 500 млн. долара в Snap, когато социалната мрежа стана публична миналата година. В същото време китайският конгломерат Tencent притежава около 12% от нея.

Тоест, едва ли инвеститорите могат да се опасяват, че приложението за инстантни съобщения ще изчезне. Колко дълго обаче, може и ще продължи мъката за всички участвали в първичното публично предлагане и купили акции по 17 долара, тепърва предстои да видим.