Световните автомобилни гиганти звучат някак оптимистично относно продажбите на коли след отварянето на Китай. Шефът на Volkswagen Оливър Блуме се завърна у дома с положителни нагласи, след посещението си в страната през февруари. На този фон от BMW изразиха подобно положително настроение, съобщава Bloomberg. Какво обаче се случва наистина?

Истината е, че привдния оптимизъм прикрива неудобна реалност за производителите на конвенционални автомобили, защото много от тях бавно, но целеустремено биват изтласкани от китайския автомобилен пазар, залагащ все повече на електромобилите. И то на тези, които са местно производство.

Снимка 612229

Източник: GettyImages

Международните производители на традиционни коли наблюдават как техният пазарен дял се свива от 61% през 2020 година до 41% през последното тримесечие на миналата година.  Продажбите на Toyota в Китай се задържат сравнително добре, но японските ѝ конкуренти Nissan и Honda отбелязаха доста големи спадове през последните няколко години.

Премиум марките като цяло се справят по-добре от тези на масовия пазар.

Печалбата на BYD скочи с над 400% - конкурент ли е вече на Tesla

Печалбата на BYD скочи с над 400% - конкурент ли е вече на Tesla

Компанията на Илон Мъск свали драстично цените на своите електромобили

Възходът на електрически автомобили е най-важният фактор, който променя автомобилния ред в Китай. Циклите на планиране на автомобилни продукти са дълги и много традиционни автомобилни производители не са преценили колко бързо китайският пазар се пренасочва към електромобили.

Международните производители държат само 8-процентен дял от пазара на plug-in превозни средства в Китай през последното тримесечие на миналата година. Много от техните електрически предложения не са конкурентни по цена, обхват и характеристики на местните.

Делът им на китайския пазар на електромобили постоянно намалява, тъй като компании като BYD и Tesla предприеха инициативи за намаляване на цените и пуснаха вълна от електрически модели.

Данните за ранните продажби за 2023 година показват, че делът на японските марки се свива с 39% през първите два месеца 2023 година, докато на германските - с 21%.

На този фон местната компания BYD вече е продала над 300 000 автомобила през този период, което е повече от 70%. Основателят Ван Чуанфу каза миналата седмица, че компанията се стреми да бъде най-продаваният производител на автомобили в Китай до края на годината.

Част от случващото се също се дължи на целите на китайското правителство за сектора, коментират международни експерти.

Доскоро глобалните производители на автомобили бяха длъжни да произвеждат автомобили само заедно с местни партньори. Товаи беше ход, който беше предназначен да ускори трансфера на технологии и производствено ноу-хау. Електрификацията сега обаче им създава път, по който опитват да се придвижат сами напред.

Китайският Nio планира да построи фабрика за производство на бюджетни електромобили за износ в Европа

Китайският Nio планира да построи фабрика за производство на бюджетни електромобили за износ в Европа

Компанията планира да пусне по-достъпни електромобили под нова марка след 2024 г.