Конкуренцията между пазарните участници в телекомуникационния сектор е силна. Това е изводът от становище на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) относно Проект на годишен доклад на КРС за 2021 г., с който е извършен преглед на състоянието и оценка за развитието на конкуренцията на пазарите на електронни съобщителни мрежи и услуги.
Според КЗК настоящата ситуация на пазара ще доведе до насърчаване на инвестициите в сектора и ще увеличи благосъстоянието на потребителите.
Пазар на мобилни телефонни услуги
От становището става ясно, че А1 има най-голям пазарен дял на база брой абонати. Техният дял достига 37,3%, въпреки спада от 0,8 процентни пункта спрямо предходната година. В същото време компанията увеличава дела си по приходи с 2,1 процентни пункта до 35,1%, което й отрежда второ място след Йеттел, който въпреки спада от 2,1 процентни пункта запазва първото място по този показател с 39,5%.
Наблюдава се лек спад с 0,4 процентни пункта до 33% и в пазарния дял на Йеттел на база брой абонати. Пазарният дял на БТК се увеличава с 1,2 процентни пункта до 29,7% по брой абонати и намалява с 0,1% процентни пункта до 25,3% по приходи. На практика, на база брой абонати наблюдаваното увеличение при БТК е за сметка на спада при А1 и Йеттел, докато по приходи увеличението на А1 е за сметка на Йеттел.
Въпреки рекордното увеличение с 12,1% през предходната година, изходящият трафик запазва високите си нива и през 2021 г., като дори отбелязва лек ръст от 0,6%. В същото време, приходите от мобилна телефонна услуга намаляват с 1,3%.
Делът на трафика в собствената мобилна мрежа (on net) намалява с 0,6 процентни пункта спрямо предходната година до 54%.
През 2021 г. се наблюдава значително по-висок брой пренесени номера в мобилни мрежи: 195 718 в сравнение със 135 852 през предходната година.
КЗК е на мнение, че "наличието на промени в пазарните дялове, увеличението на потреблението на мобилни телефонни услуги, съчетано с намаляване на приходите от тези услуги, както и увеличаващият се брой пренесени номера показват, че мобилните оператори са стремят да се конкурират помежду си, като предлагат по-изгодни условия на потребителите".
Фиксирани телефонни услуги
Продължава тенденцията на спад на пазара на фиксирани телефонни услуги. През 2021 г. броят на фиксираните телефонни постове намалява с 9,3% спрямо предходната година, изходящият трафик - с 14,8%, а приходите - с 12,3%.
Броят на активните предприятия е 29, от които 24 предоставят фиксирана гласова телефонна услуга на крайни ползватели: 15 - чрез първично предоставен ресурс и 9 - чрез вторично получени номера.
5 предприятия предоставят само услуги на едро. Основните пазарни участници са "Българска телекомуникационна компания" ЕАД (БТК), "А1 България" ЕАД (А1) и "Йеттел България" ЕАД (Йеттел) с общ пазарен дял 97,8% на база брой абонати и 95,4% на база приходи. Лидер на пазара на фиксирана телефонна услуга продължава да бъде историческото предприятие БТК, чийто пазарен дял намалява с 1,9 процентни пункта на база брой абонати до 57,6% и с 0,1 процентни пункта на база приходи до 83,3%. Пазарният дял на А1 се увеличава по брой абонати с 1,4 проценти пункта до 26,5%, но намалява по приходи с 0,6 процентни пункта до 6,7%.
Йеттел регистрира леко увеличение с 0,4 проценти пункта до 13,7% по брой абонати и с 0,3 проценти пункта до 5,5% по приходи.
Пренос на данни и достъп до интернет
През 2021 г. се отчита ръст (спрямо предходната година) в общия обем на пазара на пренос на данни и достъп до интернет, като общият обем на реализираните приходи нараства значително - с 21,3% спрямо предходната година и възлиза на 1451,381 млн. лева.
Както при фиксирания, така и при мобилния достъп до интернет се наблюдава растеж в броя на абонатите. През 2021 г. абонатите, ползващи фиксиран достъп до интернет, се увеличават с 6,5%, достигайки 2,252 милиона. По отношение на броя на абонатите, използващи мобилен достъп до интернет, отчетеният ръст е в размер на 3,2%, достигайки 6,794 млн. абонати.
Фирмите, предоставящи реално услуги за достъп до интернет и пренос на данни през 2021 г., са с 3 по-малко спрямо предходната година и техният брой е 699. Броят на предприятията, предоставящи услуги на дребно, бележи спад от 10 предприятия спрямо предходната година и през 2021 г. достига 657. В същото време, броят на предприятията, предоставящи услуги на едро се увеличава с 11.
През 2021 г. най-големите доставчици на дребно на фиксиран достъп до интернет продължават да са БТК, А1 и Булсатком. През 2021 г. БТК регистрира чувствително увеличение на своя пазарен дял на база брой абонати - с 4,2 процентни пункта и е лидер на пазара с дял от 31,4%. А1 също увеличава дела си на пазара с 0,9 процентни пункта спрямо предходната година, достигайки дял от 26,9% на база брой абонати. При Булсатком пазарният дял на база брой абонати намалява с 0,6 процентни пункта до 7,6%. По отношение на пазарния дял на предприятията на база приходи от фиксиран достъп до интернет на дребно БТК и А1 увеличават своя пазарен дял съответно с 3 и 2,9 процентни пункта, докато делът на приходите от фиксиран достъп до интернет на Булсатком намалява с 1 процентен пункт спрямо предходната година.
Разпространение на радио- и телевизия
На пазарите на услуги за пренос и разпространение на радио- и телевизионни програми се наблюдава увеличение на приходите с 6% спрямо предходната година, като обемът на пазара достига 453,187 млн. лева. Този ръст се дължи на увеличението на приходите от три услуги, включени в сегмента - IPTV (с 18,7%), спътникова телевизия (с 3,3%) и услуги за разпространение на радиои телевизионни програми на едро (с 2,3%). Приходите от останалите услуги в сегмента намаляват спрямо предходната година. През 2021 г. най-голям дял в общия обем на сегмента заемат приходите от предоставяне на услуги на дребно за разпространение на радио- и телевизионни програми - 92%. Броят на абонатите на платена телевизия на дребно нараства с 2,3% спрямо предходната година и достига 2,07 млн. абонати.
Броят на предприятията, предоставящи услуги по разпространение на радио- и телевизионни програми на дребно, нараства с 1,7% до 246. Водеща позиция продължава да заема Булсатком с пазарен дял от 31,3% на база брой абонати и 34,2% на база приходи, но делът на предприятието намалява както на база брой абонати, така и на база приходи съответно с 2,7 процентни пункта и 1,6 процентни пункта.
През 2021 г. се наблюдава промяна в пазарните позиции на следващите две предприятия на пазара - БТК и А1. БТК заема втора позиция след лидера Булсатком с дял от 30,2% на база брой абонати. Делът на БТК на база приходи също нараства, като достига до 24,3%. Третият по големина участник на този пазар - А1, реализира лек спад в пазарния си дял, както на база брой абонати - с 0,4 процентни пункта, достигайки до 25,3% от абонатите на платена телевизия, така и на база приходи - с 0,3 процентни пункта, като достига дял от 28,5% от реализираните на пазара приходи.
До голяма степен преразпределението на пазарните дялове между участниците се дължи на осъществените придобивания от страна на БТК на регионалните телевизионни доставчици "Цифрова кабелна телевизия" ЕООД и "НЕТ 1" ЕООД. По отношение на платформите ръст в броя на абонатите и в относителния им дял в общия брой абонати на платена телевизия реализира единствено IPTV.
През 2021 г. броят на абонатите на IPTV нараства с 15,9% спрямо предходната година, като делът му достига 33,1%, което е увеличение с 3,9 процентни пункта. Това нарастване е основно за сметка на спада в дела на абонатите на сателитна телевизия, която въпреки че продължава да заема най-голям дял, реализира спад с 3,1 процентни пункта спрямо предходната година и достига дял от 42%. Намалява делът и на кабелната телевизия - с 0,8 процентни пункта спрямо предходната година, като достига 25% от общия брой абонати на платена телевизия.