Индустрията на самолетните превози напоследък преживява несигурни времена. От една страна пътниците постоянно се увеличават, което провокира компаниите да инвестират в нови самолети, летища и поддръжка.

Но все по-скъпият петрол вдига разходите за гориво и намалява печалбите на превозвачите, принуждавайки ги да повишават цените на билетите. Според експерти увеличените разходи за гориво ще съкратят приходите на авиокомпаниите в Европа с до 3 млрд. евро през 2018 г.

Приключват ли добрите времена за самолетната индустрия?

Приключват ли добрите времена за самолетната индустрия?

Поскъпващите горива режат печалбите на авиокомпаниите, самолетните билети също се очаква да поскъпнат

В тази силно конкурентна индустрия борбата между различните играчи е безмилостна, като всеки се опитва да привлече клиенти, предлагайки промоции като по-ниски цени и допълнителни услуги.

Авиокомпаниите са наясно, че предстои спад на печалбите и търсят начини да омекотят удара, залагайки на нови източници на приходи.

Нискотарифните превозвачи вече затегнаха правилата за багажа, особено за ръчния. От следващия месец Wizz Air намалява максималния размер от "стандартните" 55х40х23 см, прилаган и от други големи авиокомпании, до 40х30х20 см.

Wizz Air намалява размера на безплатния багаж

Wizz Air намалява размера на безплатния багаж

По примера на Ryanair

Срещу допълнителни 5 евро пътниците ще могат да качат на борда 2 багажа във всеки от посочените размери. Въвежда се и нов размер чекиран багаж от 10 кг на цени, започващи от 7 евро.

Унгарската компания последва примера на конкурента си Ryanair, който ще таксува пътниците с багаж до 10 кг с 8 евро в посока. Единствено закупилите приоритетно качване на самолета ще могат да пътуват с 2 чанти ръчен багаж, като голямата (до 10 кг) ще бъде вземана на гейта и натоварвана в багажното отделение.

Според ирландската авиокомпания новите правила ще спестят време за натоварване и ще намалят забавянията при полетите й. Ryanair леко повиши цената на стандартните места, както и на тези с повече място за краката.

Ryanair въвежда такса за големия ръчен багаж

Ryanair въвежда такса за големия ръчен багаж

Новата политика не допуска големи куфари в самолета

Wizz Air твърди, че целта на новата политика е да улесни и ускори качването на самолета и да даде възможност на всички пътници да носят със себе си един безплатен ръчен багаж на борда.

Друг популярен нискотарифен превозвач - EasyJet засега запазва правилата си за ръчния багаж, като пътуващите имат право на една чанта ръчен багаж с максимални размери 56х45х25 см без ограничения за теглото, а платилите допълнителна услуга могат да носят на борда и дамска чанта или чанта за лаптоп.

"Скрит" източник на приходи

Изглежда ръчният багаж е новият "скрит" източник на приходи на нискотарифните авиокомпании. Те не искат да губят клиенти, вдигайки директно цените за пътуване, тъй като евтините билети са най-голямото им конкурентно предимство. В същото време горивото им става все по-скъпо, а големите конкуренти като германската Lufthansa вече дават възможност на пътниците си да летят само с ръчен багаж.

С този ход големите авиокомпании влизат в директен сблъсък с нискотарифните си конкуренти, но запазвайки предимства като напитките на борда и възможността за избор на място преди полета.

Самолетните билети и хотелите поскъпват от догодина

Самолетните билети и хотелите поскъпват от догодина

През последните години цените спадаха, сега се нормализират

Цените на стандартните превозвачи само с ръчен багаж вече са конкурентни на нискотарифните авиокомпании. За да могат едновременно да предлагат ниски цени и да печелят, евтините превозвачи превръщат ръчния багаж в допълнителна услуга.

Нискотарифните авиокомпании едва ли ще успеят да задържат ниските цени на билетите си, колкото и да им се иска. Това би било в разрез с пазарната логика и няма как да проработи в дългосрочен план.

Въпросът е ще успеят ли да постигнат баланс между умерено поскъпване на билетите си и насочване на пътниците си към допълнителни услуги, от които да печелят. Допълнителното таксуване на багажа изглежда като добър начин за постигане на тази цел, но е възможно да има и негативен ефект, като част от пътниците се пренасочат към традиционните авиокомпании.