С навлизането не само на новата година, но и на новото десетилетие, компаниите не спират да търсят начини да останат конкурентоспособни в непрекъснато променящия се пазар на труда. В край на сметка много аспекти от професионалната сфера се променят, тъй като новите поколения навлизат в кариерния си път. Business Insider представя няколко прогнози относно тенденциите при наемането на работа, които се очаква да настъпят през 2020 г.
1. Технологиите ще помагат при избора на кандидати
Повечето хора на ръководни позиции разбират, че веднага щом получат титлата "мениджър", част от ежедневната им работа преминава в интервюиране на потенциалните служители. Макар и важно, това може да е процес, който отнема много време, особено когато трябва да изпълнявате и останалите си задължения.
Джеф Бергер, главен изпълнителен директор и основател на Talent Inc. прогнозира, че процесът на дигитализация при избора на кандидати ще претърпи голямо развитие, в който изкуственият интелект и маркетингът ориентиран към технологиите ще опростят процеса. Така работодателите ще могат да се съсредоточат върху човешката страна от работата при наемане и да отделят по-малко време за пресяването на кандидатурите.
"Нещо повече, технологичните постижения като чатботи, автоматизирани текстови съобщения, ще позволят на кандидатите да бъдат по-добре информирани относно състоянието на тяхното заявление и да участват повече в цялостния процес", казва той.
2. Компаниите ще се борят с несъответствията в уменията на кандидатите, като коригират своите стратегии за наемане
Според Бергер работодателите са изправени пред голям проблем свързан с уменията на кандидатите, който се оценява на 8,5 трилиона долара нереализирана икономическа продукция. Накратко това означава, че онези кандидати, които демонстрират желание и способност да се адаптират към новите предизвикателства на работното място ще бъдат с приоритет сред останалите. "Акцентът ще бъда поставен върху наемането на служители, които могат да разработят творчески решения, за да постигат целите си и които са с висок потенциал", добавя Бергер.
3. Ще се набляга повече на допълнителните придобивки на работното място вместо на заплащанията
Макар че всеки се интересува от това колко голяма ще е заплатата му, парите може да не са най-големият стимул за някои професионалисти. Специалистът по индустриално-организационна психология Ейми Хаким прогнозира, че неща като политики за неограничени ваканционни дни и възможност за работа от вкъщи могат да интересуват повече кандидатите от заплатата през предстоящите години. "Набиращите персонал стават все по-готови да се съгласят на нетрадиционни условия на работа, за да привлекат и задържат талантите", добавя тя.
4. Повече разнообразие от различни поколения на работното място
През изминалото десетилетие разнообразието на работното място зае челно място по отношение на приоритетите на компаниите. Според Рони Зехави, изпълнителен директор на Hibob, тази тенденция ще продължи и ще бъде по-важна от всякога.
"От поколението Z, милениалите, поколението X и бейби бумърите, работната среда с хора от различни поколения ще бъде основна тенденция през 2020 г.", казва той. Екипите ще са съставени от всякакви хора, които ще трябва да обединяват своите таланти и да работят сплотено.
5. Ще се използват все повече инструменти на базата на изкуствения интелект при избирането на кандидати
Често има разлика между това, което хората твърдят, че могат да правят и това, което наистина могат да изпълняват щом постъпят на работа. Процесът се усложнява, защото е трудно да тествате всеки за отделните умения, които са описали в резюметата си. Според проучване проведено от Top Resume през 2019 г., почти една трета или 28% от организациите споделят, че вече използват тестова за компетентност, познания за позицията и технически умения за по-лесна оценка на кандидатите. Други 15% прилагат игри за определяне на меките умения.
"Очаквайте все повече работодатели да усвояват технологиите в процеса на набиране на персонал, за да може да се потвърди притежаването на уменията, посочени в съответната кандидатура", казва Бергер.
6. Все повече ще се набляга на културното многообразие
Според Зехави, през 2019 г. компаниите са започнали да поставят културното многообразие сред приоритетите си, като през 2020 г. то ще заема още по-важно място. Проучването сочи, че 77% от анкетираните служители оценяват това като "изключително важно" за тях, а 64% признават, че има по-малка вероятност да останат на работа, ако са имали негативно преживяване. Важно е наетите кандидати да се чувстват като у дома си в организацията.
7. Страховете от рецесия ще доведат до превантивни действия
Част от лидерите са сериозно притеснени от възможна рецесия през 2020 г., докато други не са съвсем сигурни какво да очакват. Независимо от това обаче много от тях са започнали да предприемат действия, подобни на Morgan Stanley. По думите на Бергер, банката съкращава 2% от работната си сила поради несигурността в световната икономика.
"По ирония на съдбата, ако големи международни корпорации като Morgan Stanley предприемат предпазни мерки, техните действия могат да бъдат катализаторът, който да постави всички в рецесия", смята Бергер.
8. Гъвкавите работни графици ще се налагат все повече, както и работата от разстояние
В годишното проучване на International Workplace Group от 2019 г. 80% от aнкетираните служители са посочили, че ако трябва да избират между две предложения и едното предоставя повече възможности за гъвкав работен график и работа от вкъщи, биха предпочели него.
9. Социалните медии ще бъдат част от процеса на подбор
Според Ейми Хаким вече са изчезнали дните, в които доброто резюме и силното представяне по време на интервю са достатъчни, за да си осигурите нова позиция. Тя посочва дигиталния отпечатък като нещо изключително важно в днешно време.
"Набиращите персонал прекарват все повече време в проучване на профилите на кандидатите в социалните медии и биха отхвърлили дадена кандидатура, ако нещо в профила на човека ги притеснява", споделя тя. Затова е особено важно по какъв начин поддържате профилите си, особено, ако са публични.