Не са много родните компании, които могат да се похвалят с навлизане на пазари и успешно реализирани проекти от двете страни на Атлантика. Българската Credissimo обаче от години е не само едно от водещите имена в небанковия сектор у нас, но и сериозен играч във финтех сферата в държави като Северна Македония или Доминикана.
В основата на този успех има два основни компонента - иновациите и хората, които ги създават.
Технологията е част от ДНК-то на Credissimo от старта на компанията преди повече от 16 години. Тук има много първи места - например, за възможността у нас онлайн да се заявява кредит с одобрение и получаване на средствата до минути или за интегрирането на Facebook чат бот за предоставянето на финансиране, което при старта си няма аналог в света.
И най-съвършеното технологично решение обаче е само "подробност от пейзажа", ако не се инвестира в силен екип. Тук от Credissimo не правят компромис от 2007 г. до днес. Защото иновации се правят само с хора, които са амбицирани от предизвикателствата и са доволни от средата, в която се изправят срещу тях.
Хоризонтално и вертикално развитие
"Често хората идват демотивирани от предишното си работно място. Търсят иновациите, търсят бързия начин на работа, търсят ръководител, който да е техният лидер и ментор. Стараем се работата им да е интересна", обяснява пред Money.bg Кристина Харизанова от HR екипа на Credissimo.
За целта всеки в компанията "има възможност и за хоризонтално, и за вертикално развитие" - може да се развива като мениджър, тийм лидер или ръководител на отдел в своята сфера или да мине през обучения и да смени отдела. Има и бюджет за външни курсове.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
"Предлагаме на хората интересни нови проекти. Лидерите следят когато някой се чувства изхабен, което в следствие на годините може да се случи. Когато човек се чувства така, ние му даваме възможност да работи по друг продукт - нещо ново за него. Наистина смея да твърдя, че не допускаме един служител да бъде изчерпан - да дойде тук, да го "изцедим" за 2-3-4-5 години, да си тръгне и да вземем следващия", категорична е Харизанова.
За целта висшият и средният мениджмънт минават през специални обучения за лидерство и менторство - включително с участието на специалисти, които са външни за компанията.
Източник: Credissimo
Кристина Харизанова
Резултатите са видими: "Наскоро пускахме анонимна анкета за удовлетворението на служителите и положителният процент беше много висок - над 90% беше. Получихме препоръки и похвали - смятаме, че голямата част от хората са доволни. Компанията сега става на 17 години, имаме служители с 10-15 години стаж и те не са рядкост при нас. Много по-лесно се случват нещата и хората се чувстват много по-ангажирани, когато има утвърден екип, който познава процесите".
Технология и финанси - ръка за ръка
Ново предизвикателство след кариера в една от водещите глобални одиторски фирми намира в Credissimo преди повече от 8 години финансовият мениджър Павел Панайотов, който е финансов директор на компанията от групата Maxo. Води го желанието да работи по продукти в зараждащата се тогава финтех сфера.
Тъй като идва от по-строго йерархична компания, очакванията му са, че ще му бъде поверена само част от процеса на финансиране. Вместо това получава възможността да участва в цялостното създаване на продукти - от идеята през бюджетирането, ценовите калкулации, разглеждането на конкурентите, маркетинга и правния анализ чак до техническата реализация.
Източник: Credissimo
Павел Панайотов
Сред успехите му е навлизането на пазара в Колумбия, което идва само 6 месеца след първоначалната идея и то в държава, която на чисто технологично равнище изостава от Европа.
"Нашият екип е доста сплотен от гледна точка на това, че всеки има различни умения и способности - един е силен в анализ, друг - в прогнозирането, трети, като мен, е технически по-грамотен. В работата, поради естеството на компанията и плоската йерархия, никой не ме приема за "началник" - ежедневно работим заедно върху всички продукти", разказва Панайотов.
Комуникацията е водеща - всеки обсъжда с другите своите проекти и така даже по-младите и неопитни в отдела имат база, на която могат да стъпят, когато започнат да работят по дадена задача. Панайотов е категоричен - адаптивността е ключово качество, защото знанията и уменията се придобиват, но и трябва непрестанно да се надграждат.
"Това, което сме забелязали е, че някои колеги, които идват от банки и други организации, очакват да им се даде план, който да следват. При нас има цели, но те са много по-напред във времето и това, което се стремим, е всеки сам да може да се развива с подкрепата на колегите си и така да се насочи в посоката, която му е интересна. Всичко е много динамично - ако имаш конкретен план с конкретни задачи за следващата година, той през следващите няколко месеца може да се промени и да се насочи към нещо много по-различно", обяснява финансовият мениджър.
Някои от социалните придобивки в Credissimo
Допълнителна здравна застраховка – с възможност за добавяне на членове семейството и близки на застрахованите служители;
25 дни платен годишен отпуск;
Карта за спорт;
Ваучери за храна;
Редуцирано работно време в един ден от седмицата;
Възможност за дистанционна работа;
Организиране на регулярни спортни и забавни мероприятия за служителите;
Плодове и напитки в офиса;
Професионални обучения и програми за личностно развитие.
AI никога няма да замени човека
Целият път от кредитен специалист до ръководител на кредитния отдел на Credissimo и Maxo България за само 5 години изминава Атанас Николов. Още на втория си ден в компанията през 2014 г. той е ангажиран във всекидневната работа на екипа.
"Преди това съм работил в банка, където всичко е доста по-стандартизирано - чакаш отговор по имейл за всяко нещо, което искаш да направиш. Тук свободата, която имаш да боравиш с клиента - той да е доволен и ти да си си свършил работа, е нещо много важно. В днешно време в отдела се старая това да продължава да бъде по този начин - всеки си знае критериите, знае какво се изисква от него и сме свободни да си пренареждаме приоритетите", обяснява Николов.
Затова и като мениджър за него е най-важно да подкрепя развитието на екипа си. "Доста от служителите, които са при мен в отдела, са били преди това в колцентъра или в "Събиране на задължения". Искали са да видят нещо ново и при мен е пълно с такива хора. Развиваме служители в Кредитен отдел, които разглеждат продукти в цялата Credissimo група - за да получат още по-голям кръгозор", допълва той.
Източник: Credissimo
Атанас Николов
Николов и колегите му внедряват и различни автоматизации, които улесняват работата на кредитните специалисти. Например, автоматичното одобряване на кредити се базира на изкуствен интелект, обучен с огромно количество scoring карти, попълвани от служителите.
Източник: Credissimo
Ръководителят на кредитния отдел обаче е категоричен: "Човекът никога няма да стане излишен, поне в моите виждания - винаги има хора, които не отговарят напълно на алгоритъма и те рано или късно трябва да бъдат чути от човек, който да си даде компетентното мнение. На базата на тези мнения се дообучава и изкуственият интелект. Оценката не може да се прави само на база на точни данни. В кредитирането ние се отличаваме с това, че вземаме абсолютно индивидуално решение за всеки клиент. Ако това, което той иска, можем да му го дадем с AI, той го получава. Ако обаче има някакви специфики, те се уточняват, за да се стигне до правилното решение".
Без компромиси с риска и отношенията с клиентите
Професионализъм и гъвкав, но безкомпромисен подход при вземането на решения - това вижда в Credissimo преди повече от 4 г. директорът на Дирекция "Събиране на вземания" Йосиф Мадолев. Той идва в компанията с дългогодишен опит от банковия и небанковия сектор и то в една тежка, но важна дейност. Днес той управлява екипи на два континента.
"С годините събирането на вземания еволюира значително и започна да играе важна роля за намиране на сложен баланс между запазване на висока клиентска удовлетвореност и, същевременно, събиране на раздадените кредити", обяснява Мадолев и е категоричен: "Ние искаме да работим с нашите редовни клиенти и да се развиваме заедно с тях".
Източник: Credissimo
Йосиф Мадолев
Мадолев е категоричен, че българинът не е по-рисков от останалите европейци и финансовата култура у нас видимо се повишава. Навсякъде, където работят неговите екипи, се спазват в пълна степен правилата за професионално поведение при работата с кредитополучателите - стандартите са едни и същи и в Европа, и в Южна Америка.
"Това, което при нас предлагаме, е възможност да стартираш кариерата си в една финтех институция, която наистина изгражда професионалисти - това е за хората без опит. За хората с опит даваме възможност за една по-различна перспектива към събирането на вземания. Инвестираме изключително много в обучения. Имаме обучения, разработени специално от психолози, работещи в тази сфера. По този начин надграждаме познанията и на вече опитни експерти в областта".
Признава, че събирането на вземания е "много изискваща и отнемаща дейност", но в същото време тези, които наистина харесват работата, се задържат за по-голямата част от своята кариера.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.