Консултантската компания Brand Finance публикува годишния си рейтинг на най-ценните национални брандове в света, който се основава на условната оценъчна стойност на икономически, политически и репутационни фактори. Първите две места, с голяма преднина, запазват САЩ ($19,8 трлн.) и Китай ($19,8 трлн.), а третото място е за Япония ($4,4 трлн.).

САЩ, които са начело на класацията, регистрираха за година 5% увеличение на стойността на бранда до 24,8 трилиона долара. Годината бе белязана от големи политически и икономически промени, след като Джо Байдън стана президент. Китай отбеляза ръст от 6% на стойността на националния бранд до 19,9 трилиона щатски долара. И двете държави отбелязаха икономическо възстановяване след избухването на пандемията, допринасяйки за повишаването на стойността на бранда. Икономиката на Китай беше първата, която се възстанови, и то със забележителни темпове.

В топ 10 на класацията от четвърто до 10-то място влизат Германия, Великобритания, Франция, Индия, Канада, Италия и Южная Корея. Стойността на брандовете на държавите от топ 10 е нараснала спрямо миналата година благодарение на възстановяването на техните икономики след премахването (изцяло или отчасти) на ограниченията във връзка с пандемията.

На глобалния пазар националният бранд е един от най -важните активи на всяка държава, като насърчава вътрешните инвестиции, добавя стойност към износа и привлича туристи и квалифицирани мигранти.

Топ 100 на най-ценните национални брандове в света са регистрирали увеличение със 7% на стойността си спрямо 2020 г., което е сигнал, че е в ход възстановяване от пандемията COVID-19, според последния доклад на консултантската компания Brand Finance - Nation Brands 2021.

Въпреки че това е положителен знак, несигурността като цяло продължава и стойностите на националните брандове все още не са достигнали нивата си от преди пандемията. Общата стойност на националните брандове на първите 100 държави е 90,8 трилиона долара, което е със 7% по-малко от стойността на показателя за 2019 г.

Рейтингът National Brands на Brand Finance се формира от редица показатели и фактори. На първо място е т. нар. Световен рейтинг на меката сила (Global Soft Power Index), който авторите определят като "способността на нациите да влияят на поведението на различни лица (държави, корпорации и т.н.) на международната сцена чрез преговори, а не чрез прилагане на сила".

Този индекс се формира на основата на анкета сред около 75 хил. човека от 100 държави в света. Друг важен фактор за определяне на стойността на бранда на държавите са обема на брутния вътрешен продукт (БВП) и прогнозата на МВФ за динамиката му. На стойността на бранда може да окажат влияние и някои извънредни събития, в отрицателна или положителна насока.

Най-висок годишен ръст отчита стойността на бранда на Естония - с 38%, основно заради високото развитие на цифровизацита. Балтийската държава е инвестирала в цифрова инфраструктура много преди пандемията от COVID-19. Сега зашеметяващите 99% от правителствените услуги на страната се предлагат онлайн.

"Най-устойчив национален бранд" тази година е този на Швейцария, следван от Канада и Нидерландия. Устойчивостта на националния бранд авторите на класацията оценяват според обема на инвестициите от държавата и бизнеса, динамиката на стойността на националния бранд в общия рейтинг, а също и възприемането на политиката и икономическото състояние на дадена държава сред жителите на други страни.

Най-скъпите марки в света. За първи път бранд надхвърли $200 милиарда

Най-скъпите марки в света. За първи път бранд надхвърли $200 милиарда

След най-голямото IPO в историята, Saudi Aramco е нов участник, заел 24-то място

Дейвид Хей, председател и главен изпълнителен директор на Brand Finance коментира, че "за разлика от предишните икономически сривове, възстановяването сега е неравномерно и е свързано с комбинацията от първоначалните стратегии за реакция на COVID-19 и успешното провеждане на ваксинацията. Но резултатите са различни и може да отнеме години, докато някои държави възстановят загубената стойност на бранда си."

С понижаване на стойността на националния бранд се отличават Мианмар и Етиопия, които са сред страните с най-бързо падащите стойности на национални брандове в класацията. Безредиците в двете страни нанесоха значителни щети на стойностите на националните им брандове, които спаднаха съответно с 26% и с 22%.

Най-голямата икономика на южноамериканския континент, Бразилия, загуби 12% от стойността на своя бранд тази година и отпадна от първите 20 в рейтинга. Бразилия е най-високо класираната южноамериканска нация в класацията, но комбинацията от много случаи на COVID-19 и тежката суша, нанесоха значителни щети на икономиката.