Десетилетия китайската Evergrande Group беше символ на бързорастящата азиатска икономика. Нарастващите доходи в страната се превърнаха в двигател на имотния сектор. А той от своя страна превърна Evergrande в истински гигант, а основателят ѝ Су Диаин в милиардер.

Но след като китайското правителство започна да затяга правилата за жилищното кредитиране, след като търсенето на имоти започна да отслабва, лидерите в сектора започнаха да усещат сериозен натиск да покриват нарасналите си дългове. А в най-явния пример за това се превърна именно Evergrande.

Компанията има огромен бизнес в Китай, като тя е завършила повече от 1000 проекта в страната. Но като се има предвид, че към момента дълговете ѝ възлизат на над 300 милиарда долара, анализаторите очакват, че за нея предстои да влезе в процес на пресктруктуриране.

Китайски имотен гигант, оценен на близо $100 милиарда, изпадна в дългова криза

Китайски имотен гигант, оценен на близо $100 милиарда, изпадна в дългова криза

Недоволни инвеститори обсадиха централата на Evergrande , тъй като от компанията заявиха, че продажбата на активи няма да покрие дълговете

Прогнозите са, че деноминираните в долари задължения на гиганта ще бъдат орязани със 70%, което би било много лоша новина за кредиторите ѝ. А това се добавя към рекордното поевтиняване от 80% на акциите на лидера от началото на годината.

Проблемът с Evergrande наистина изглежда огромен дори на фона на държава като Китай. Компанията е изправена пред жалби от страна на купувачите на жилища в нейни проекти, както и на инвеститори от имотния сектор, които се опасяват, че новите ѝ проекти няма да бъдат готови в посочените срокове.

В резултат много от тях започнаха протести в страната през последните дни, нещо, което е рядък феномен за страната, разказва Quartz.

Общо Evergrande има дългове в размер на повече от 300 милиарда долара или сума, равняваща се на целия публичен дълг на Португалия, например.

Това превръща компанията не само в едно от най-тежко задлъжнелите дружества в света, но и в истинско главоболие за Пекин.

Китайска компания за електромобили струва $87 милиарда, без да е продала и една кола

Китайска компания за електромобили струва $87 милиарда, без да е продала и една кола

Тя принуждавала служителите си да продават имоти, за да може отчетът ѝ да изглежда добре

Ако гигантът, който има още бизнес в производството на електромобили, футболен отбор и производител на бутилирана вода, не успее да се справи с проблемите си, това означава още по-сериозно недоволство, протести, но и сериозен финансов риск за втората най-голямата икономика в света.

Въпреки това някои анализатори смятат, че няма да се стигне до такъв сценарий. По думите на Виктор Ших, който е доцент в Калифорнийския университет Сан Диего, ситуацията с Evergrande не трябва да се възприема като сигнал за сериозни проблеми в индустрията в Китай.

"Evergrande от години е един от най-популярните строители в Китай и мнозина прогнозираха смъртта му, но сгрешиха", казва той и допълва:

"Настоящите проблеми са свързани по-скоро със строгата парична и банкова политика, които могат да засегнат и другите големи компании в страната".