Новият изпълнителен директор на Nissan Макото Учида няма много време пред себе си, за да се заеме със задачата да преструктурира гиганта. Той е на изпитателен срок и разполага само с няколко месеца, за да покаже, че може да съживи болния автомобилен производител. Това разказват пред Reuters трима души, запознати с плановете на членове от борда на компанията.

Мисията на "Учида"

Новият шеф на автомобилния производител трябва да докаже на борда, че може да ускори съкращаването на разходите и да възстанови печалбите на 86-годишния японски гигант. Учида трябва да представи и правилната стратегия за съживяване на партньорството с френският производител Renault.

Реалността "Учида"

Натискът обаче допълнително се засилва. В четвъртък компанията представи финансовия си отчет за последното тримесечие на 2019 година. Изводът - вече година след арестуването на бившият директор Карлос Гон, компанията продължава да регистрира лоши резултати. За периода компанията отчете първата си тримесечна нетна загуба от близо десетилетие. Последва и снижаване на прогнозната оценка за печалба.

Един от източниците на агенцията посочва, че се очаква до средата на годината да бъде направена оценка на свършеното от Учида. След анализ на тази оценка ще стане ясно и какво е бъдещето на временния директор в компанията.

"Пробация - това е повече или по-малко правилният начин да се опише ситуацията, пред която е изправена Учида, ако не е и по-сериозна. В най-лошия сценарий може да му бъде показана вратата", коментира източник.

Nissan отчете първа загуба от 2009

Nissan отчете първа загуба от 2009

Компанията пак ще съкращава разходите

Самият директор и неговото бъдеще са били обект на запитвания на Reuters. По-точно - дали наистина той е притиснат времево, за да демонстрира възможностите си да обърне последните тенденции около производителя на автомобили, както и дали членовете на борда са доволни от работата му и връзката му с други висши ръководители.

Компанията отхвърля предположения, че обстоятелства около Учида са неясни. Такива твърдения нямали фактическа основа.

"Ефективно или по друг начин, Учида абсолютно не е на изпитателен срок. В Nissan няма такава концепция или система, която да постави изпълнителен директор на изпитателен срок. Той е изпълнителен директор", коментира говорител на компанията.

Някои привърженици също подчертават, че Учида е на най-високата позиция за малко повече от два месеца, докато бизнесът на Nissan е в упадък от 2017 година. Този период не може да води до взимането на обосновани решения за неговите качества и планове. В предишни коментари ръководители и анализатори обясняваха, че текущите неволи на компанията не са създадени от Учида, а от целия процес на упадък - по-скоро заради агресивната и лошо изпълнена глобална експанзия на фирмата под ръководството на предшественика Карлос Гон.

"Nissan е на правилния път за възстановяване ... въпреки че това може да е постепенен процес", казва новият директор, който преди това отговаряше за бизнеса на компанията в Китай.

Nissan е на ръба - икономии или смърт

Nissan е на ръба - икономии или смърт

При Карлос Гон Nissan предприе глобална експанзия. Къде се намира компанията сега?

Звездно начало

Да бъдем искрени - това беше доста трудно начало за новия изпълнителен директор, който официално пое кормилото на гиганта в началото на месец декември. Той със сигурност знае, че трябва да реагира бързо, за да противодейства на спада в продажбите, който все повече се ускорява и то на ключови пазари като САЩ и Китай.

Учида обаче все още не е показал, че има капацитета да съживи дружеството след лошите резултати. Всички знаци подсказват, че на него ще му бъде гласувано достатъчно доверие. Поне засега.

Разплитане

Nissan, вторият по големина автомобилен производител в Япония след Toyota, е изправен пред редица структурни проблеми - от високи фиксирани разходи до слабо управление и напрегнато партньорство с Renault, което започна да става все по-въпросително след ареста на Гон в края на 2018 година.

Проблемите идват в момент на основен ремонт - когато Nissan и други автомобилни производители се опитват да се справят с генерален и извънредно скъп технологичен преход към електрически и самоуправляващи се превозни средства.

Гигантът отчете нетна загуба от 26,1 милиарда йени (238 милиона долара) за своето финансово третото тримесечие (октомври - декември 2019 година) и намали годишната си прогноза за оперативна печалба с 43% до 85 милиарда йени.

Nissan съди Карлос Гон за 91 милиона долара

Nissan съди Карлос Гон за 91 милиона долара

Той е изправен пред наказателни обвинения в Япония, но избяга в Ливан през декември

Въпреки че Nissan очаква да отчете малка печалба за годината, приключваща през март, някои ръководители се притесняват, че гигантът може да отчете и загуба, особено предвид факта, че прогнозата не отчита въздействието на коронавируса върху продажбите в Китай и останалите засегнати от заразата страни.

Наскоро Учида заяви, че Nissan разглежда възможността за ускоряване на съществуващите планове за преструктуриране, както и за прилагането на допълнителни мерки. Той обаче добави, че компанията няма да може да предостави подробности за тези допълнителни стъпки чак до месец май.

Историята на Карлос Гон и как той преобърна световната автомобилна индустрия

Историята на бизнесмена беглец и как той преобърна световната автомобилна индустрия

Всичко за бившия председател на Renault-Nissan-Mitsubishi