Проблемите за китайския гигант сред онлайн търговците - Alibaba, е една от многото компании, които страдат от рестрикциите на Пекин към бизнеса. Днес обаче компанията на милиардера Джак Ма е изправена пред още един сериозен проблем - засилващата се конкуренция и промяната на потребителските нагласи, предават световните агенции.
Повече от 15 години Alibaba беше тоталният шампион на Китай в електронната търговия. Компанията се превърна в един от най-големите и доходоносни бизнеси в света. С развитието на електронната търговия в Китай обаче потребителите започнаха да възприемат все повече нови начини за пазаруване в полза на интеракцията с таргетирани продуктови търсения. Тази тенденция направи Alibaba изоставаща в някои области, а конкурентите бързо използваха промяната, за да заемат челни места на най-големия онлайн пазар за търговия на дребно в света.
Alibaba все още е водеща платформа в онлайн пазаруването, но нейният дял на китайския пазар за онлайн търговия спадна до 51%
За сравнение, през 2015-а година пазарният дял на компанията е в размер на внушителните 78%. Днес Alibaba се бори с конкуренти като Tencent Holdings, която вгражда онлайн магазини в суперприложението си WeChat, с Pinduoduo - приложение за онлайн търговия, което вгради игрови елементи в пазаруването и привлече потребителите с по-ниски цени, както и с Douyin - приложение на TikTok в Китай, което продава продукти чрез кратки видеа и стрийминг на живо, използвайки алгоритми.
Приходите на компанията на Джак Ма все още са огромни спрямо тези на други играчи в китайската онлайн търговия. Именно размерът на Alibaba я постави във фокуса на вниманието на регулаторите в Китай, които се заеха с технологичните гиганти в страната.
И така тази година дойде обвинението на Пекин, че компанията е злоупотребила с пазарната си позиция, за да ограничи своите търговци да не продават в конкурентни платформи. През април Alibaba беше глобена с рекордните 2,8 милиарда долара. Тя прие своето наказание и заяви, че вече ще се съобразява с регулациите.