Volkswagen AG заплашва със съкращения на работни места в Германия. Преди броени дни стана ясно, че може да затвори заводи там за първи път. Изглежда такава е реалността за анемичния автомобилен пазар в Европа, който ще бъде изправен пред още затваряния на заводи.
Близо една трета от големите заводи за леки автомобили на петте най-големи автомобилни производители в Европа - BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault и VW миналата година са произвеждали по-малко от половината превозни средства, които имат капацитета да направят, според анализ на данните от Just Auto от Bloomberg News. Затварянето на заводите би увеличило опасенията, че регионът е изправен пред продължителен спад след изоставане от конкурентите.
Годишните продажби в Европа са с около 3 милиона автомобила под нивата от преди пандемията, която оставя фабриките празни и излага на риск хиляди работни места. По-ниското търсене на електрически превозни средства и по-голяма конкуренция на ключови експортни пазари като САЩ и Китай, означава че производители в Европа трябва да спестяват, за да останат конкурентоспособни. И след като Model Y на Tesla Inc. стана най-продаваният модел в региона миналата година, китайските производители начало с BYD сега навлизат агресивно в региона.
Заплахата от затваряне на фабрики в Европа става все по-сериозна през последните години, на фона на недостига на работници, който доведе до повишаване на разходите за труд. Разходите за енергия се повишиха от вече високите си нива, заради войната в Украйна. Неуспехът да се обърнат нещата би нанесъл удар на икономиката на региона и то не незначителен, имайки предвид, че автомобилната индустрия представлява над 7% от брутния вътрешен продукт на Европейския съюз и отговаря за над 13 милиона работни места.
Зле е положението в Германия, където производителите на автомобили и доставчиците им се борят с преминаването към електромобили, след като в продължение на десетилетия бяха водещи в добре проектираните автомобили с двигатели с вътрешно горене. BMW AG заяви, че печалбите му ще бъдат ударени, заради проблем със спирачките в производителя на части Continental AG и слабото търсене в Китай. Само няколко часа по-късно VW заяви, че прекратява гаранциите за работа в Германия, създавайки продължителен сблъсък със синдикатите.
Има "огромен натиск за консолидация" за автомобилните заводи в Европа, според Фабиан Бранд, експерт в индустрията за консултантската компания Oliver Wyman.
Степента на използване на капацитета, необходима на автомобилния завод, за да генерира печалба, може да варира в зависимост от много фактори, като какви продукти се произвеждат и дали производителите на автомобили са в състояние да намалят смените, персонала и други разходи, за да компенсират загубената продукция.
Картината не е еднаква за всички компании производители и новите модели могат бързо да запълнят заводите. Mercedes-Benz Group например, която изостава от BMW в продажбите на електрически коли се готви да пусне няколко нови модела, за да засили търсенето. Производителят на S-класа заяви, че се възползва от изключително гъвкава глобална производствена мрежа, като добави, че работниците му са защитени от принудителни съкращения поне до края на 2029 г.
VW се справи по-добре от други в увеличаването на производството след пандемията, но годините на експанзия (закупуването на Skoda в Чешката република, Bentley в Обединеното кралство и Lamborghini в Италия) оставиха компанията с най-широкия фабричен отпечатък в региона. Преди две години производителят на емблематичния Beetle изготви подробни планове за нов завод за електромобили на стойност 2 милиарда евро в Германия, като обяви своя стремеж за електрификация като най-големия в индустрията. VW отложи проекта миналата година, когато продажбите започнаха да се забавят. Преди два месеца компанията каза, че може да се наложи да затвори обект в Брюксел заради слабото търсене на електрическия Audi Q8 e-tron, произвеждан там.
Ефектите на вълните от забавянето на електромобили се разпространяват. Производителите на автомобили като VW и Volvo, се отказаха от амбициите за електрификация.
Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес, запален съкращаващ разходите, е под натиск, след като печалбата на производителя на Peugeot и Fiat се срина през първото полугодие. Производителят на Jeep SUV се бори в САЩ, докато VW и германските му колеги са изправени пред по-силни насрещни ветрове в Китай, където местните производители поемат.
Renault отслабва през последните години. Миналата година автомобилният производител настояваше за основен ремонт на моделното си портфолио, което натежа на производството в някои от заводите му във Франция.
Главният изпълнителен директор Лука де Мео каза този месец, че производителят работи с 90% от глобалния си производствен капацитет и е в режим на наемане. Миналата година автомобилният производител настояваше за основен ремонт на моделното си портфолио, което натежа на производството в някои от заводите му във Франция.
Затварянето на заводи в Европа не е нищо ново - Honda затвори завода си в Суиндън в Обединеното кралство преди три години, съкращавайки около 3 000 работни места.
Планът на VW за затваряне ще трябва да премине през надзорен съвет, в който държавните политици и служители на труда имат мнозинството места.