Все още не е ясно кога Boeing ще поправи модела 737 МАХ. Това ще се случи рано или късно. Въпросът обаче е дали като самолетът отново лети, хората ще искат да се возят на него.

Служители на авиокомпаниите са уверени, че пътниците няма да се противят да летят в модела, след като промените биват одобрени от световните регулатори. Не всички обаче са на това мнение.

"Мисля, че клиентите ще приемат добре връщането на 737 МАХ във въздуха. Може да минат месец или два, но те ще се върнат", прогнозира президентът на Southwest Airlines Том Нийлън. На въпрос дали авиокомпаниите ще примамват хората да се качат на борда на самолета с по-ниски цени, той не даде красноречив отговор.

Най-продаваният самолет на Boeing е заземен от март 2019 година след двете фатални катастрофи, при които загинаха 346 души. Докато Boeing сега казва, че не очаква самолетът да бъде одобрен да лети до средата на тази година, Федералната авиационна администрация в САЩ (FAA) заяви миналата седмица, че моделът може да получи одобрение и преди това.

Boeing си осигури $12 милиарда заем за спряване с кризата около 737 МАХ?

Boeing си осигури $12 милиарда заем за спряване с кризата около 737 МАХ?

Сделката все още не е финализирана. Boeing отказва коментар

Нагласи

Southwest Airlines е направила много проучвания за готовността на пътниците да летят в самолета, след като той се върне в експлоатация. Според анализите мнозинството от хората планират да летят толкова често на самолета, колкото са го правили и преди заземяването, добави Нийлън.

Малък е процентът на хората, които заявяват, че не желаят да се качват на борда на 737 МАХ. Този дял от потребители по принцип се компенсира от други, които казват, че след всичките проверки ще бъдат по-спокойни да се качат на модела, отколкото на друг самолет.

Външните проучвания, проведени скоро след заземяването, предполагат, че има широко нежелание на пътниците да летят със самолета.

Проучване между 1 757 респонденти, проведено от Barclays през май 2019 година, установява, че 21% от анкетираните казват, че никога няма да летят на 737 МАХ. Други 23% планират да изчакат година или повече. Само 19% са казали, че ще летят в самолета веднага, а 17% не са сигурни, когато биха желали да го направят.

В допълнение, 52% от всички са казали, че ако им бъде даден избор между 737 MАХ и друг тип самолет, те ще изберат другия.

Boeing 737 Max няма да се върне в небето поне до средата на годината

Boeing 737 Max няма да се върне в небето поне до средата на годината

Това прогнозират от компанията

"Пътешествениците не се плашат само от 737 МАХ. Те се ужасяват от него", коментира президентът на Atmosphere Research Хенри Хартевелд.

Изследванията на Atmosphere са установили, че 20% от бизнес пътниците и 24% от пътуващите в свободното време казват, че е много малко вероятно да летят на 737 МАХ през първите си шест месеца обратно във въздуха.

Ще преодолеят ли пътниците страховете си?

Хартевелд обаче смята, че отношението към самолета ще се смекчи, след като FAA и различните пилотни съюзи дадат положителна оценка за поправката. Но той добави, че мигновеното разпространение на инфоемация по социалните мрежи прави възстановяването от кризата 737 МАХ по-трудно предвидимо. Той очаква пътниците да бъдат резервирани към модела, поне първоначално.

Пътниците продължават да летят на самолети, чиито модели са участвали в катастрофи. Има четири фатални катастрофи на Boeing 727 през четиримесечен период през 1965 и 1966 година. Катастрофата с DC-10 през 1979 година предизвика двумесечно заземяване на модела. Авиокомпаниите и пътниците не избягват тези самолети след това.

Хората, които търсят полети онлайн, вече могат да видят какъв тип самолет е планиран по техните маршрути. Сайтът за резервации на пътувания Kayak позволява на клиентите да видят всеки самолет, с който ще летят.

Според други анализатори пред авиокомпаниите има избор, те могат да действат по различни начини. Някои компании могат да намалят цените на полетите със 737 МАХ. Други могат например да предоставят и алтернативни полети с други машини, които обаче да са фрагментирани и да отнемат много повече време, карайки клиентите да чакат с часове на летищата. Подобни ходове могат да върнат склонността на хората, казва авиоанализаторът на Cowen Хелайн Бекер.

Въпреки различните стратегии и ходове със сигурност ще има и много хора, които няма да искат повече никога да се качат на 737 МАХ, след неговото връщане в небето. Това донякъде се обяснява и с обичайната за част от пътниците паника, която се създава при летене. Макар и анализите да показват, че това мнение не е сред най-често срещаните, някои авиокомпании могат да си навлекат неприятности заради подобни сценарии. Един от тези хора е сенаторът Джон Тестер, който по време на изслушването за самолета в Сената през октомври миналата година каза: "Бих ходил пеш, преди да се кача отново на Boeing 737 МАХ."

Служители на Boeing за 737 Max: "Проектиран от клоуни"

Служители на Boeing за 737 Max: "Проектиран от клоуни"

Компанията бе принудена да разкрие вътрешна комуникация