В РСМ се взема биологичен материал от жертвите на катастрофата на "Струма", за да се извърши ДНК анализ, както и документация от автобусната фирма. Това заяви главният прокурор на РСМ Любомир Йовески пред бТВ. Той добави, че в Северна Македония все още не са разпитвани свидетели, тъй като българските обвинители извършват разпитите. В тази връзка Йовески благодари за помощта на България в голямата трагедия.
Амбасадата на РСМ е обсъдила трагедията с катастрофиралия автобус, създадено е обвинение.
В катастрофата на автомагистрала "Струма" край пернишкото село Боснек загинаха 45 души, сред които и 12 деца. Седем са настанени в "Н. И. Пирогов".
На въпрос дали са открити туби с гориво, Любомир Йовески каза, че това се проверява отново от българските власти, очакват се първите резултати. "Мисля, че тубите с гориво са спекулация, но моля да се изчака докрай разследването. Той заяви, че на мястото на инцидента е видял, че има туби с гориво, които не са изгорели. Главният прокурор подчерта, че се обследва и задният дял на автобуса от българските служби.
"Страхотна гледка, никой в живота си дано не види такова нещо, снимките... страшно е", каза още Йовески. Той добави, че няма да се води паралелно разследване, ще се изчакат българските власти и техните резултати, а после прокуратурата на РСМ ще реши.
В РСМ надлежните институции са взели цялата документация и компютрите на автобусната фирма, ще се работи с България и се искат директни разговори, а не посредничество.
На въпрос дали има доказателства, главният прокурор каза, че ще се чакат всички резултати и действия от страна на българската страна, тъй като инцидентът се е случил на наша територия. Ако може да се даде оценка кой е предизвикал катастрофата и кой е виновен, вярвам, че българските служби още имат работа.
Не може да се каже коя е водещата версия - човешка грешка или техническа неизправност на автобуса, трябва да се анализира, категоричен е Любомир Йовески. Той обаче съобщи, че октомври автобусът е минал технически преглед и е установено, че е бил в добро състояние. Българските власти проверяват и ще предадат на РСМ, заяви в заключение той.
Интересен коментар за пътя на инцидента направи инж. Владимир Жиянски, пътен експерт. Той каза, че завоят е с голям радиус, позволява висока скорост, по инерция отгоре на върха - в най-близката част отива над 140 км/ч, наклонът е 6.3-6.7, малко по-високо от изискванията за магистралата, но е допустим. Такъв наклон има и на "Витиня", поясни той. От гледна точка на икономия е по-добре на мястото да се прави тунел, но у нас това се строи 30 г., затова се търси оптималният вариант. "Нямам информация през деня да е станало каквото и да е произшествие, магистралата е изпълнена както трябва, но при условията - мокра настилка, недостатъчно хоризонтална маркировка, тъмният асфалтобетон поема светлината, няма съответни знаци, има нарушаване на комфорта", анализира инж. Жиянски.
Ако е имало осветление, някакви жалки десет лампи, това не би се случило, смята експертът. Проблемът е в производството на лампи, у нас няма енергийни експерти и на преговорите в момента за енергетика на бъдещата коалиция, това продължава 20 г., каза Жиянски и посъветва управляващите да поканят специалисти от Америка и Русия.
За него проблемът е евентуално в насрещните светлини, които могат да заслепят шофьора, там има отбивка, която не е сигнализирана, получава се алтернативно шосе, шофьорът се е заблудил, има и еластична ограда, която е направила беда. Какво прави островът там и еластичната ограда, не е ясно, категоричен е той и поясни: Касае се за проектиране, а в България се отделя малко време на проектите.
На пътя на инцидента на магистрала "Струма" ще се правят експертизи месеци наред - експерти трябва да кажат дали е опасен или не. Този участък е тежък, неприятен за шофиране, изкачвания, спускания, остри завои, ако човек е невнимателен, може да се стигне до беда. Това коментира от своя страна кметът на Перник Станислав Владимиров. По негово мнение в такива катастрофи вината често е човешка грешка, но се чакат експертизите. При по-висока скорост е възможен инцидент, смята Владимиров. В района има и други опасни участъци, като например трасе, където за последните години има 12 жертви, предупреди кметът на Перник.