Турция сформира четиринационален съвет заедно с Унгария, България и Сърбия, за да улесни интегрирането на мултимодалния проект на Ирак на стойност $17 милиарда, наречен "Път за развитие в Европа", съобщава eKapija, цитирайки портала Zawya за новини от Близкия изток и Африка.
Новината е потвърдена от министъра на транспорта на Ирак Раззак Мухибис Мухибис в изявление пред Иракската информационна агенция (INA). Този съвет допълва съществуващо партньорство, създадено за проекта, включващ Ирак, Турция, Катар и ОАЕ, казва той, добавяйки, че членът на ОПЕК остава отворен за всяка страна, която желае да се присъедини към инициативата.
"Пътят за развитие" ще се простира от пристанището Al Faw, което се строи в Южен Ирак, до границата на страната с Турция, осигурявайки транзитен маршрут към Европа. Мухибис заяви, че пет котвени места са завършени в пристанището Al Faw, докато свързаните с тях инфраструктурни проекти са завършени на 75 процента.
Източник: iStock
Той коментира, че първоначалните проекти за железопътния сегмент са готови, като окончателните проекти вече са в ход. Първоначалният проект на магистралата е завършен на 84 процента, а проучванията за осъществимост и тестовете на почвата са завършени на повече от 1000 километра. Министрите на транспорта от Ирак, Турция, Катар и Обединените арабски емирства се срещнаха в Багдад миналата седмица, за да координират управлението и дългосрочния работен план за придвижване на проекта за развитие на пътя.
Преди това четирите страни подписаха меморандума за разбирателство за сътрудничество по проекта за Пътя за развитие на Ирак по време на посещението на турския президент Реджеп Тайип Ердоган в Багдад. Този проект включва изграждането на 1000 километра железопътна и пътна инфраструктура, за да може Турция да се свърже с пристанището Al Faw в Ирак.
Планът е изграждането на този коридор, наричан още "новият път на коприната", тъй като мнозина го виждат като съперник на китайската инициатива "Един пояс, един път", да бъде завършен през следващата година. Промишлени комплекси и логистични хъбове също трябва да бъдат изградени по коридора, който се разглежда като най-кратката транспортна връзка между Азия, Близкия изток и Европа, като не е изключено и свързването с нефтопроводи и газопроводи по маршрута.
Премиерът на Ирак Мохамед Шиа Ал Судани подчерта в интервю за Anadolu това лято, че проектът за развитие на пътя ще свърже източния свят с Европа през Ирак и Турция.
"От векове и не преувеличавам, като казвам още от праисторически времена, Месопотамия е била търговски коридор, равнина, предпочитана от търговските кервани за преминаване по нейните маршрути и участие в търговия с нейните градове и градски центрове", подчертава Мохамед Шиа Ал Судани акцентирайки върху това, че "Пътят за развитие" е основно възстановяване на тази историческа роля, свързвайки пристанище Ал Фау с турската граница.
Някои анализатори виждат проекта за развитие на пътя като превъплъщение на Багдадската железница от 19 век. Тази железопътна линия, която беше дълга 1600 км и минаваше от Константинопол до Багдад, беше построена, за да свърже Берлин с Персийския залив.
Строителството на железопътната линия, което е започнато от Турция през 1888 г., е финансирано от Германската империя, тоест нейните банки и компании, след което е завършено от Сирия и Ирак през 1940 г. Днес по-голямата част от железопътната линия не се използва.