Съветът на ЕС реши единодушно да приеме България и Румъния в Шенген и по суша, съобщиха от унгарското председателство.
Контролът по вътрешните граници ще бъде премахнат от 1 януари.
Вчера окончателно отпадна и последното препятствие за пълноправното членство на двете страни, след като парламентът на Нидерландия отхвърли проекторезолюцията на крайнодясната Партия за свободата срещу цялостното приемане на България и Румъния в пространството за свободно движение.
"Вярваме, че с днешното решение Шенген става по-силен и устойчив на предизвикателства, защото заедно можем повече", заяви вътрешният министър Атанас Илков и допълни, че България ще продължи да гарантира сигурността на външните шенгенски граници и сигурността вътре в Шенген, като се бори срещу организираната престъпност и не допуска незаконни вторични движения.
В изявление на ЕК по този повод се казва:
"Европейската комисия приветства днешното единодушно решение на Съвета за премахване на контрола по вътрешните сухопътни граници с България и Румъния, считано от 1 януари 2025 г. Тази важна стъпка завършва пълното влизане на двете държави в Шенгенското пространство. Това не само укрепва Шенгенското пространство, но и допълнително ще укрепи вътрешния пазар, ще увеличи пътуванията, търговията и туризма. Стабилното Шенгенско пространство е важно за единството на ЕС и засилва позицията на ЕС в световен мащаб.
Днешното решение означава, че от 1 януари 2025 г. гражданите могат да пътуват без контрол по сухопътните граници до и между България и Румъния."
Пет конкретни ползи с общ финансов ефект в размер на 1,63 милиарда лева годишно получава България от присъединяването си към Шенгенското пространство по суша. Това сочи оценката на учените от Института за икономически изследвания при БАН в специално проучване, проведено в началото на 2024 година по инициатива на Министерството на икономиката и индустрията за икономическото въздействие на предстоящото решение българските граждани да пътуват свободно между отделните държави членки, без да подлежат на граничен контрол.
Най-голямата полза е за тежкотоварния автомобилен транспорт, както и за производителите и износителите на стоки, чиито преки разходи се изчисляват на 845 милиона лева. Пропуснатите ползи на тежкотоварния транспорт възлизат на 545 милиона лева. Така преките и потенциалните ползи за износителите, вносителите и транспортните компании при премахването на граничния контрол на сухопътните граници възлизат на 1.39 милиарда лева годишно.
Втората полза отчита елиминирането на преки и потенциални за българските граждани загуби, а третата е свързана с печалбата на румънците и гърците, посещаващи България, които ще спестят много време от чакане по гранични опашки, от което пък печели и българската туристическа индустрия.
Четвъртата полза е свързана с общия екологичен ефект от удълженото време за преминаване на граничен контрол по суша, а петата полза е за фиска - икономистите я изчисляват на около 138 милиона лева.