Работи се активно по реконструкцията на железопътната линия Ниш-Димитровград, заяви сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич. Той допълни, че се обмисля железопътна линия, която да свързва две пристанища - Прахово и Видин, което ще се обсъжда с български партньори.

Весич коментира още, че е имало идея, представена на неотдавнашната среща с турския министър на транспорта, за изграждане на бърза железопътна линия от Ниш до българската граница, която да продължи към София, към турската граница и след това към Истанбул.

Сърбия разполага с проект за реконструкция на железопътната отсечка Белград-Шид, но Хърватия трябва да каже дали е заинтересована. В разговора си с координатора за Европейския транспортен коридор "Западни Балкани-Източно Средиземноморие" Мариан-Жан Маринеску, Весич допълни, че Италия също има интерес да продължи бързата железопътна линия от Венеция до Любляна, съобщиха от ресорното министерство.

Rail Baltica: Стратегическият жп проект, без който балтийските страни са беззащитни

Стратегическият жп проект, без който балтийските страни са беззащитни

Цената му обаче скочи 4-кратно за 7 години

Що се отнася до железопътните връзки, Весич разкри, че бързата линия до Суботица ще бъде пусната за движение на 24 ноември и така Сърбия ще бъде добре свързана с Унгария. Той добави, че Унгария ще завърши своя участък от жп линията от границата до Будапеща до края на следващата година.

Той посочи, че през 2025 г. ще започнат работите по отделни участъци от новата бърза железопътна линия Белград-Ниш, 230 километра, за скорост от 200 километра в час и ще бъде завършена работата по участъка от Ниш до Брестовац. Весич добави, че остават 135 километра от тази железница през Сърбия и още 50 километра през Северна Македония, така че Скопие също да получи бърза железопътна връзка.

За целта Сърбия и Северна Македония търсят заедно средства от ЕС.

Весич каза още, че Гърция също подготвя проект за бърза железопътна линия от Солун до македонската граница и реконструкция на железопътната линия от Солун до Атина. След това трябва да бъде изграден железопътният участък от Скопие до гръцката граница, така че да бъдат завършени общо 1521 км от бързата железопътна линия от Будапеща до Атина.

Зелена светлина за удвояване на жп линията до турската граница, ще строят и ремонтират гари и перони

Зелена светлина за удвояване на жп линията до турската граница, ще строят и ремонтират гари и перони

Успешното реализиране на проекта ще доведе увеличаване на конкуренцията в транспортния сектор