По всичко личи, че на 12 декември България ще получи официална покана да се присъедини и към сухопътен Шенген. Всички български евродепутати, с които Money.bg се срещна по време на сесията на Европейския парламент в Страсбург миналата седмица са единодушни, че страната ни заслужава това от години и че с падането на границите с Гърция и Румъния от догодина, бизнесът ще спечели милиарди. А с него ще спечелят и всички останали.

Общ финансов ефект от 1,63 млрд. лв. годишно

Пет конкретни ползи с общ финансов ефект в размер на 1,63 милиарда лева годишно получава България от присъединяването си към Шенгенското пространство по суша. Това сочи оценката на учените от Института за икономически изследвания при БАН в специално проучване, проведено  в началото на 2024 година по инициатива на Министерството на икономиката и индустрията за икономическото въздействие на предстоящото решение българските граждани да пътуват свободно между отделните държави членки, без да подлежат на граничен контрол.

Снимка 673794

Източник: АПИ

Най-голямата полза е за тежкотоварния автомобилен транспорт, както и за производителите и износителите на стоки, чиито преки разходи се изчисляват на 845 милиона лева. Пропуснатите ползи на тежкотоварния транспорт възлизат на 545 милиона лева. Така преките и потенциалните ползи за износителите, вносителите и транспортните компании при премахването на граничния контрол на сухопътните граници възлизат на 1.39 милиарда лева годишно.

Втората полза отчита елиминирането на преки и потенциални за българските граждани загуби, а третата е свързана с печалбата на румънците и гърците, посещаващи България, които ще спестят много време от чакане по гранични опашки, от което пък печели и българската туристическа индустрия.

Четвъртата полза е свързана с общия екологичен ефект от удълженото време за преминаване на граничен контрол по суша, а петата полза е за фиска - икономистите я изчисляват на около 138 милиона лева.

"България и Румъния чакаха твърде дълго"

Пълноправното членство в Шенген на България и Румъния ще бъде предимство както за обикновените хора, които ще пътуват по-бързо и по-лесно, така и за индустрията, която губи стотици милиони евро всяка година, само от стоенето на опашки на камиони по границите, категорични са българските евродепутати.

Снимка 418853

Източник: iStock

Въпреки че официалната покана за пълноправното влизане на България и Румъния в Шенген се очаква да бъде отправена на 12 декемри, комисарят по вътрешните работи Илва Йохансон вече поздрави в социалната мрежа X двете страни за влизането в Шенгенското пространство.

"Поздравления за гражданите на България и Румъния за присъединяването към Шенген. Чакахте твърде дълго. Решението на Комитета на постоянните представители на ЕС ще позволи това да се случи от 1 януари 2025 година", написа Йохансон.

Нови изчисления: Над 1 милиард лева годишно ще спечели бизнесът при пълноправното ни влизане в Шенген

Нови изчисления показват колко милиарда лева годишно ще спечели бизнесът при пълноправното ни влизане в Шенген

Всъщност, падането на сухопътните граници касае всички компании от цяла Европа, работещи в нашия регион

На този фон в Страсбург, евродепутатите Андрей Ковачев, Радан Кънев, Емил Радев и Цветелина Пенкова заявиха пред Money.bg, че икономическите ползи за България след премахването на сухопътните граници ще бъдат огромни.

"Това решение е важно за превозвачите, за туристите, за бизнеса, който понася загуби от опашките по границите, но освен това е важно и за бъдещето на Шенген. Колкото до българския бизнес, той ще спечели приходи в размер на милиарди евро от пълноправното ни членство", коментира за Money.bg евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП и заместник-председател на правната комисия в Европейския парламент Емил Радев.

В момента България губи над 1 милиард лева годишно

До влизането ни в Шенген по въздух и море общите загуби за страната ни от това, че не беше част от това свободно за движение пространство са били в размер на около 8 милиарда лева за период от една година, според изчисленията на Камарата на автомобилните превозвачи. Според тях, въпреки влизането на България в Шенген по въздух и море, само заради наличието на сухопътни граници, преките загуби за българския бизнес възлизат на около 400 милиона лева на година.

Нови изчисления от тази година показаха, че във финансово изражение преките и косвени ползи за гражданите и бизнеса в България от влизането на страната ни в сухопътен Шенген ще бъдат в размер на до 1,3 милиарда лева годишно. Новината обяви през лятото министърът на икономиката и индустрията Петко Николов.

"Приемането както на България, така и на Румъния в Шенгенското пространство пряко касае не само българския и румънския бизнес, но също така и всички компании от цяла Европа, които оперират в региона ни. Частичното приемане на България в Шенген е причина за икономически загуби не само за българския бизнес и граждани, но и за всички държави от региона и от ЕС", коментира Николов.

Дългото чакане по границите с Гърция и с Румъния води до големи разходи за заплати на шофьорите и до амортизация на камионите. С чакането расте и стойността на стоките, които се превозват по суша. Всеки ден забавяне на стоката е загуба и за българската икономика.

"Влизането на страната ни във въздушния и морския Шенген е полезно, но ние отдавна настояваме за конкретна дата за присъединяването ни и със сухопътните граници, защото всеки един ден забавяне на стока е загуба за българнката икономика", коментира Димитър Димитров - председател на Камарата на автомобилните превозвачи в България.

"Разходите за горивата са двойни, инфлацията се увеличава. И колкото повече един камион стои и чака, толкова повече трябва да плаща за това, че не извършва никаква услуга през това време", подчертава Йоанна Лалова - зам.-председател на Европейския транспортен клъстер.

Туризмът също губи много пари.

"Чакането на автобуси с туристи по границите увеличава времето за пътуване и съответно разходите на туристическите компании. Ако пътуването с чакането се удължава повече време, ногава по закон сме длъжни да разполагаме с втори шофьор, което пък води до по-висока цена", коментираха за Money.bg от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).

Парите, които продължава да губи България от наличието на сухопътни граници

Парите, които продължава да губи България от наличието на сухопътни граници

От Съюза на международните превозвачи изчисляват пропуснатите ползи за икономиката и бизнеса

Не на последно място, цялостното приемане на България в Шенген ще е това, което ще даде много по-бърз достъп на българските стоки до пазарите в Западна Европа. И е това, което ще генерира значително по-големи приходи за българската икономика, категорични са финансовите експерти.