По всичко личи, че на 12 декември България ще получи официална покана да се присъедини и към сухопътен Шенген. Всички български евродепутати, с които Money.bg се срещна по време на сесията на Европейския парламент в Страсбург миналата седмица са единодушни, че страната ни заслужава това от години и че с падането на границите с Гърция и Румъния от догодина, бизнесът ще спечели милиарди. А с него ще спечелят и всички останали.
Общ финансов ефект от 1,63 млрд. лв. годишно
Пет конкретни ползи с общ финансов ефект в размер на 1,63 милиарда лева годишно получава България от присъединяването си към Шенгенското пространство по суша. Това сочи оценката на учените от Института за икономически изследвания при БАН в специално проучване, проведено в началото на 2024 година по инициатива на Министерството на икономиката и индустрията за икономическото въздействие на предстоящото решение българските граждани да пътуват свободно между отделните държави членки, без да подлежат на граничен контрол.
Източник: АПИ
Най-голямата полза е за тежкотоварния автомобилен транспорт, както и за производителите и износителите на стоки, чиито преки разходи се изчисляват на 845 милиона лева. Пропуснатите ползи на тежкотоварния транспорт възлизат на 545 милиона лева. Така преките и потенциалните ползи за износителите, вносителите и транспортните компании при премахването на граничния контрол на сухопътните граници възлизат на 1.39 милиарда лева годишно.
Втората полза отчита елиминирането на преки и потенциални за българските граждани загуби, а третата е свързана с печалбата на румънците и гърците, посещаващи България, които ще спестят много време от чакане по гранични опашки, от което пък печели и българската туристическа индустрия.
Четвъртата полза е свързана с общия екологичен ефект от удълженото време за преминаване на граничен контрол по суша, а петата полза е за фиска - икономистите я изчисляват на около 138 милиона лева.
"България и Румъния чакаха твърде дълго"
Пълноправното членство в Шенген на България и Румъния ще бъде предимство както за обикновените хора, които ще пътуват по-бързо и по-лесно, така и за индустрията, която губи стотици милиони евро всяка година, само от стоенето на опашки на камиони по границите, категорични са българските евродепутати.
Източник: iStock
Въпреки че официалната покана за пълноправното влизане на България и Румъния в Шенген се очаква да бъде отправена на 12 декемри, комисарят по вътрешните работи Илва Йохансон вече поздрави в социалната мрежа X двете страни за влизането в Шенгенското пространство.
"Поздравления за гражданите на България и Румъния за присъединяването към Шенген. Чакахте твърде дълго. Решението на Комитета на постоянните представители на ЕС ще позволи това да се случи от 1 януари 2025 година", написа Йохансон.
На този фон в Страсбург, евродепутатите Андрей Ковачев, Радан Кънев, Емил Радев и Цветелина Пенкова заявиха пред Money.bg, че икономическите ползи за България след премахването на сухопътните граници ще бъдат огромни.
"Това решение е важно за превозвачите, за туристите, за бизнеса, който понася загуби от опашките по границите, но освен това е важно и за бъдещето на Шенген. Колкото до българския бизнес, той ще спечели приходи в размер на милиарди евро от пълноправното ни членство", коментира за Money.bg евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП и заместник-председател на правната комисия в Европейския парламент Емил Радев.
В момента България губи над 1 милиард лева годишно
До влизането ни в Шенген по въздух и море общите загуби за страната ни от това, че не беше част от това свободно за движение пространство са били в размер на около 8 милиарда лева за период от една година, според изчисленията на Камарата на автомобилните превозвачи. Според тях, въпреки влизането на България в Шенген по въздух и море, само заради наличието на сухопътни граници, преките загуби за българския бизнес възлизат на около 400 милиона лева на година.
Нови изчисления от тази година показаха, че във финансово изражение преките и косвени ползи за гражданите и бизнеса в България от влизането на страната ни в сухопътен Шенген ще бъдат в размер на до 1,3 милиарда лева годишно. Новината обяви през лятото министърът на икономиката и индустрията Петко Николов.
"Приемането както на България, така и на Румъния в Шенгенското пространство пряко касае не само българския и румънския бизнес, но също така и всички компании от цяла Европа, които оперират в региона ни. Частичното приемане на България в Шенген е причина за икономически загуби не само за българския бизнес и граждани, но и за всички държави от региона и от ЕС", коментира Николов.
Дългото чакане по границите с Гърция и с Румъния води до големи разходи за заплати на шофьорите и до амортизация на камионите. С чакането расте и стойността на стоките, които се превозват по суша. Всеки ден забавяне на стоката е загуба и за българската икономика.
"Влизането на страната ни във въздушния и морския Шенген е полезно, но ние отдавна настояваме за конкретна дата за присъединяването ни и със сухопътните граници, защото всеки един ден забавяне на стока е загуба за българнката икономика", коментира Димитър Димитров - председател на Камарата на автомобилните превозвачи в България.
"Разходите за горивата са двойни, инфлацията се увеличава. И колкото повече един камион стои и чака, толкова повече трябва да плаща за това, че не извършва никаква услуга през това време", подчертава Йоанна Лалова - зам.-председател на Европейския транспортен клъстер.
Туризмът също губи много пари.
"Чакането на автобуси с туристи по границите увеличава времето за пътуване и съответно разходите на туристическите компании. Ако пътуването с чакането се удължава повече време, ногава по закон сме длъжни да разполагаме с втори шофьор, което пък води до по-висока цена", коментираха за Money.bg от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).
Не на последно място, цялостното приемане на България в Шенген ще е това, което ще даде много по-бърз достъп на българските стоки до пазарите в Западна Европа. И е това, което ще генерира значително по-големи приходи за българската икономика, категорични са финансовите експерти.
shtimpo
на 02.12.2024 в 14:41:38 #1“А с него ще спечелят и всички останали.” О, наивност, млада, тъй хубава си ти….бледа, свежа, сочн……отплеснах се Единствено “бизнеса” ще спечели. Подобрение за крайния потребител нито в цени, нито в качество ще има