дна мимолетна сценка на холандското фериботно пристанище Hoek of Holland казва за Брекзита много повече, отколкото редица политически изявления от последните месеци: митничар конфискува от британски шофьор сандвич с шунка, увит в станиол. "Определени храни като месо, плодове, зеленчуци, риба и други нямате право вече да внасяте в ЕС," обяснява митничарят на шокирания британец. А ако се махне шунката и остане само хлябът? - пита шофьорът. "Не, конфискувам всичко. Това е то Брекзитът, съжалявам", отговаря служителят.

От края на миналата седмица британските медии преливат от статии за уж неочакваните последици от споразумението за Брекзит. Булевардният "Дейли Мейл" протестира срещу "бюрокрацията по пристанищата" и публикува снимки на празните етажерки в британски супермаркети, от които отсъстват обичайните зелки, салати или портокали.

Гьолямата британска верига "Маркс&Спенсър" съобщава от Париж, че в нейните супермаркети липсват редица от собствените й продукти, които вече няма право да внася в ЕС. А различните сдружения на производителите непрестанно обикалят из телевизионните студия във Великобритания с настояването да се предоговорят отношенията с ЕС.

Сериозни трудности по границите

Вместо това обаче ресорният министър Майкъл Гов предупреждава, че през следващите седмици се очакват "сериозни трудности по границите", защото там се струпват все повече камиони, които са подложени на все повече проверки. Фериботният транспорт, например в Кале, се е свил до 25% от обичайното. В момента по складовете все още има стока, но когато тя свърши и движението на тировете се възстанови до обичайното число от около 10 000, в Кале навярно ще възникнат още по-сериозни проблеми.

Френската полиция вече предупреди, че проверките занапред ще бъдат съвсем сериозни, защото преходният период изтече в края на годината. Фирмата, обслужващата фериботите, съобщи, че голям брой камиони са задържани заради липсващи или непълни документи.

Фирмата за пощенски доставки DPD засега е прекратила доставянето на пратки за ЕС, за да може да се оправи с новите правила. Други спедитори взимат същото решение, защото шофьорите им не смогват да се съобразят с всички нови изисквания, а и недоволстват от дългото чакане на границата.

Една фирма, която е специализирана в трансграничната електронна търговия, очаква, че търговците и клиентите едва през идващите седмици ще установят истинските последствия от Брекзита и новите разпоредби - например по отношение на възстановяването на ДДС.

"През първите седмици виждаме само върха на айсберга," казва експертът по търговията Мартин Палмър от фирмата "Хюрикейн". Особено засегнати са онези производители, които досега използваха Великобритания като разпределителна гара за търговията си с ЕС. Джинси, произведени в Бангладеш например, се обмитяват при внасянето във Великобритания. Сега обаче те ще се обмитяват и втори път, ако отиват за продажба в ЕС. Защото не са "наполовина произведени във Великобритания", както изискват новите правила.

Подобни търговски операции с дрехи или техника занапред навярно ще станат неизгодни. Дори изконно британската търговска верига "Джон Луис" засега е замразила пратките си към ЕС. Същото важи и за лондонската фирма с вековни традиции "Фортнъм Мейсън", която изнася чай и прочутите портокалови мармалади. Малко преди Коледа най-високопоставеният данъчен служител във Великобритания обясни пред Долната камара на парламента, че допълнителните разходи за британската икономика ще възлизат на 7 милиарда паунда годишно. А тази сума приблизително отговаря на британската вноска в бюджета на ЕС.

Декларации, удостоверения, сертификати

Когато една страна напусне данъчния съюз с ЕС, във всеки отделен случай трябва да се подават данъчни декларации. Към тях се добавят и декларациите за произхода на стоката, ветеринарни удостоверения, сертификати за производствените стандарти и какво ли не още. Предприемаческите съюзи вече говорят за логистичен и административен кошмар.

Търговският експерт Дейвид Хенинг от "UK Trade Forum", смята че от една страна правителството не е предупредило за настъпващите проблеми, а от друга - самите фирми не са били наясно, че тъкмо членството в ЕС е гаранция за свободната търговия с континентална Европа.

"Някои фирми вече прекратиха износа, други ще ги последват заради нарастващите разходи и административното бреме. Предстои ни неизбежно икономическо напасване, а част от последиците ще забележим едва след години," пророкува той.

Според него автомобилната индустрия ще се оттегли от Великобритания, когато производството там вече престане да й бъде изгодно - но най-напред ще гледа да си възвърне инвестираното. Хенинг смята, че последиците от Брекзита ще разтърсват британската икономика още 5-10 години.

Великобритания си го избра

Той призовава британското правителство да помага повече на фирмите и да преговаря с ЕС за опростяване на граничните и митнически процедури. Хенинг не вярва обаче, че ще се осъществи желанието на онези браншови организации, които призовават сегашното споразумение за прилагане на Брекзита да бъде променено в самата му същност.

В Брюксел това споразумение не се подлага на съмнение. Очаква се Европарламентът да го одобри, Комисията също е доволна. Леон Делво от Генерална дирекция "Търговия" на ЕК обобщава: "Това е само споразумение за свободна търговия. На масата за преговори имаше и други оферти, но британците избраха най-скромната."