Един сериозен проблем, който е надвиснал над шофьорите на камиони в Европа, както и над транспортните фирми, може да причини пълна трансформация на европейската икономика, на бизнеса и дори на обществото.
Затварянето на границите на държавите от Европейския съюз (ЕС) ще сложи край на една десетилетна система за свободно пътуване. Нещо повече – засиления контрол на френско-германската граница може да издигне нова стена между Западна и Източна Европа, пише Bloomberg.
Към днешна дата Германия, Австрия, Франция и Швеция са въвели наново гранично контролно-пропускателни пунктове на някои места. Причината за това е известна – властите в страните са изправени пред най-голямата след Втората световна война бежанска вълна, тръгнала към тях, както и пред опасността от терористични атаки.
Не е за пренебрегване обаче и огромният негативен ефект от провала на системата Шенген върху икономиката на Европа.
Връщането на граничния контрол само еднократно ще струва 470 милиарда евро от брутния вътрешен продукт (БВП) на икономиката на ЕС в следващите 10 години, показва изследване на германската фондация Bertelsmann. Като сравнение това означава, че съюзът ще губи по една компания с големината на BMW всяка година от това десетилетие.
Срутването на Шенген ще има и последствие върху над 400 милиона души, които са заети в европейската икономика. Те извършват около 24 милиона бизнес пътувания и 57 милиона трансгранични доставки на стоки и услуги, показват данните на Европейския парламент.