След като историческата стачка на работниците в автомобилната индустрия на САЩ, обединени в синдиката на Обединените автомобилни работници (UAW) тече с пълна сила, експертите твърдят, че икономиката на САЩ ще бъде сериозно засегната. И все пак, малко вероятно е тя да доведе до рецесия в страната, съобщава CNN Business.
Крайното въздействие на стачката зависи от това колко дълго ще продължи тя, дали компаниите ще съкратят работници в други заводи, колко хора ще напуснат работа и колко време ще отнеме на профсъюзите и компаниите да договорят споразумение.
Президентът на UAW Шон Фейн заявяви, че стачката няма да разруши американската икономика.
"Истината е, че ние ще разрушим икономиката на милиардерите", казва той.
И макар че оценките за икономическото въздействие на стачката не сочат "разрушаване на икономиката", щетите могат да бъдат значителни. Например, ако всички работници от UAW във Ford, General Motors и Stellantis стачкуват в продължение на 10 дни, това ще струва на американската икономика 5 милиарда долара, според изчисленията на Anderson Economic Group.
Според оценка на Ерлих обаче стачните действия ще имат много по-малък непосредствен ефект. Той изчислява, че ако всички членове на UAW стачкуват в продължение на две седмици, в национален мащаб ще бъдат загубени доходи на стойност 440 милиона долара. Ако стачката продължи осем седмици, доходите в цялата страна ще бъдат засегнати с 9,1 милиарда долара.
Загубата на бизнеса
Въпреки че стачкуващите членове на UAW ще получават по 500 долара седмично стачни възнаграждения, те вероятно няма да са достатъчни за хората, за да поддържат нормалните си разходи. Това означава, че местните предприятия ще загубят приходи.
Тъй като запасите от автомобили в страната все още са под нивата отпреди пандемията, Голямата тройка автомобилни производители ще се стремят да възобновят производството веднага след края на стачката,коментират експерти. Ето защо той очаква те да отложат отмяната на поръчките към доставчиците за необходимите им части за възможно най-дълго време.
В случай, че стачката продължи достатъчно дълго, компаниите няма да имат друг избор, освен да съкратят работници. Тогава проблемите ще се разпространят надолу по веригата, което може да доведе дори до поскъпване на цените на автомобилите.