Десетките дизелови товарни кораби, плаващи край бреговете на Лос Анджелис и Лонг Бийч в Калифорния, не са само пример за световната криза във веригата за доставки. Те допринасят и за отделянето на 1 милиард метрични тона въглеродни емисии всяка година, предава CNBC. 

Стартъпът Fleetzero си е поставил за цел да предостави решения и за двата проблема. Съоснователите Стивън Хендерсън и Майкъл Картър вече създават товарни кораби с електрически батерии, които не само ще помогнат за декарбонизиране на индустрията, но също така биха могли да облекчат кризата с веригата за доставки, като използват повече от наличните пристанища по целия свят .

И ако това звучи малко пресилено, можем да си припомним изказването на Илон Мъск каза от 2017-а година:

"Всичко ще стане напълно електрическо, с изключение на ракетите. Корабите са следващите след колите."

През 2018 г. Международната морска организация, регулаторно звено на ООН, постави първоначална цел за намаляване на въглеродните емисии от международното корабоплаване с най-малко 50% до 2050-а година. Амонякът е една от вероятните опции, въпреки че цената му е поне три пъти по-висока от тази на конвенционалното корабно гориво. 

И така, Хендерсън и Картър стигат до заключението, че единственият устойчив начин за декарбонизиране на товарните кораби е с електричество.

"Повярвайте ми, разгледахме всичко, включително изпомпването на разтопена сол в кораби и охлаждането й", заяви Хендерсън пред CNBC.

Определено електрическите батерии са фокусът за Fleetzero. Въпросът е как това да бъде конкурентноспособно. И решението е в смяната на батериите. Компанията експериментира с изграждането на електрически батерии, които се поставят в корабните контейнери и са модифицирани така, че да могат да захранват по-малки кораби в морето. А когато някой кораб влезе в пристанището, изтощените батерии в контейнерозахвата се заменят с нови.

"Нашите кораби използват бърза смяна на батериите за зареждане с гориво и по този начин сме в състояние да разпределим разходите за нашите батерии върху по-голям брой контейнери до степен, в която можем да бъдем конкурентоспособни с дизеловите кораби", коментира Хендерсън.

Помощ за веригаите за доставки

Електрификацията не само потенциално решава проблема с въглерода. Използването на по-малки кораби може да помогне на кризата във веригата за доставки. Товарните кораби с контейнери, достигащи до небето, се увеличават всяка година и това продължава от 50-те години на миналия век. Чрез използването на по-малки кораби може да се получи достъп до допълнителни пристанища по целия свят, включително и до големи речни системи като Мисисипи. А това значително ще намали и трафика от камиони.