Цените на въглищата на азиатските пазари, където се намират основните потребители на този вид гориво, падат до многомесечни минимуми. Основните причини за това са по-ниското търсене поради меката зима и отслабването на енергийната криза в Европа.Това пише Reuters, позовавайки се на данни от ценовата агенция Argus.

Един от основните австралийски видове въглища за износ, който се купува главно от индийски комунални предприятия, е поевтинял до минимума за година - около 130 долара за тон. Вида въглища, който Япония и Южна Корея най-често купуват, поевтиня до нивото от април миналата година, падайки под $300 за тон за първи път оттогава.

Нискокачествените индонезийски въглища пък паднаха до 80 долара за тон, което е най-ниското ценово ниво от септември миналата година. Този вид въглища се закупува от китайски комунални предприятия, както и от индийски електроцентрали.

Драстичен ръст на износа на въглища за Европа през пристанището Ричардс Бей в ЮАР

Драстичен ръст на износа на въглища за Европа през най-доброто африканско пристанище

Нарастване на търсенето започна след въвеждане на ембаргото за внос на руски въглища

Индонезия и Австралия са страните с най-голям обем износ на въглища в света. Русия е на трето място по този показател, дори при сегашните условия - след въвеждането на ембаргото на ЕС, се конкурира с тях на основните пазари, а именно Китай и Индия. Както отбелязва Reuters, на фона на общата динамика на цените, руските въглища също губят от цената си.

Освен това, търсенето на въглища в Индия и Китай само леко намалява, което кара анализаторите да смятат, че настоящата динамика надолу на цените, е свързана по-скоро с намаляването на несигурността, възникнала през 2022 г. на фона на началото на военните действия в Украйна.

Малко по-рано беше съобщено, че след две години забрана, китайските власти сега отменят забраната за доставка на австралийски въглища. До преди забраната, Австралия беше най-големият доставчик на този вид гориво за Китай.

През 2022 г. износът на руски въглища е намалял със 7%. Основната причина за тази тенденция са логистични проблеми. Претоварването на Източното депо (Байкалско-Амурската и Транссибирската магистрала) не позволи да се изнесе очакваният обем въглища към пристанищата на Далечния изток. От друга страна, доставките за Китай и Индия през пристанища в Северозападната част на страната са много по-скъпи, т.е. не са особено изгодни.

Завръщането на въглищната енергетика в света

Завръщането на въглищната енергетика в света

Към момента са на стадий проектиране или строителство около 100 нови въглищни електроцентрали