Пристанището за въглища Ричардс Бей в Южно Африканската република (ЮАР) увеличава драстично доставките за Европа, независимо от някои прекъсвания, свързани с инфраструктурата. Това пристанище се смята за най-доброто африканско пристанище за въглища. Доставките за Европа са нараснали значително на фона на засиленото търсене, казва Алън Уолър, ръководител на оператора на пристанището Transnet SOC Ltd, съобщава Bloomberg.
По думите на Алън Уолър, повече от 14 милиона тона въглища са били изпратени от Ричардс Бей за Европа през 2022 г., което е 28% от общите доставки през пристанището. През 2021 г. делът на износа на въглища към Европа от общия износ, е едва 4%.
В същото време трябва да се има предвид, че общият износ от Ричардс Бей през 2022 г. е намалял с 14% на годишна база, до 50,4 милиона тона. Това е най-ниската стойност на показателя за последнит три години, отбелязва Bloomberg. Причините за намаляването на износа през пристанището за въглища са свързани основно с недостиг на оборудване от оператора и стачки на служители заради заплащането на труда им.
На този фон, през 2022 г. Transnet SOC Ltd спря доставките за 22 дни. По оценки на Алън Уолър, ако проблемите бъдат решени, компанията може да достигне износ от 60 милиона тона въглища през 2023 година.
Нарастване на търсенето на въглища в Европа се наблюдава след влизането в сила от 1 август 2022 година на ембаргото за закупуване на руски въглища. В тази връзка европейските страни започнаха да купуват въглища от по-далечни страни, включително от ЮАР и Колумбия.
При тази ситуация, износът на въглища от Русия е спаднал със 7% през 2022 година. Същевременно, през 2022 г. започнаха да се възстановяват доставките на руски въглища през Северозападното направление, т.е. от пристанищата на Балтийско и Баренцово море.
Например по данни на руските железници, натоварването на пристанищата в посочения регион е започнало да се подобрява още през октомври, а през януари е с почти една трета по-голямо от това перез 2022 г.
Участниците на пазара потвърждават тенденцията, а анализатори отбелязват, че докато цените на азиатските пазари са над 150 долара за тон, доставките на въглища ще бъдат печеливши дори през пристанищата на Северозапада на Русия.