Швеция привлече вниманието на света, като не въведе толкова строги мерки срещу Covid-19, колкото в останалата част от Европа. И въпреки това се оказва, че икономиката на страната, според данни на централната банка и водещ местен тинк-танк, ще понесе точно толкова сериозен удар, колкото и съседните ѝ страни - ако не и по-лош, пише CNBC.
Централната банка на Швеция, Рискбанк, даде два сценария за 2020 г., като и двата са доста мрачни. В първия брутният вътрешен продукт ще се свие с 6,9 процента през 2020 г., а през следващата година ще постигне ръст от 4,6 процента. По-негативната прогноза гласи, че БВП ще се свие с 9,7 процента, а възстановяването през 2021 г. ще бъде далеч по-бавно - с 1,7 процента. Прогнозата за безработицата е между 8,8 и 10,1 процента, при 7,2 процента в момента. И в двата сценария производството се забавя значително - повече и от нивата по време на предходната криза.
Прогнозите са отрезвяващи за страната, която искаше да избегне икономическия ефект от пандемията, като не затвори бизнеса, като останалата част от Европа. Мерките в Германия, Испания, Италия, Франция и други, които целяха да спасят животи, нанесоха значителни щети върху бизнеса. Съседните Финландия и Дания, които също въведоха строги мерки, очакват свиване на икономиките с 6 и 6,5 процента, съответно.
Правителството на Швеция посъветва гражданите да си стоят и да работят от вкъщи, ако е възможно. Баровете и ресторантите останаха отворени, но все пак бяха въведени мерки за физическа дистанция.
Веригите за доставки и бизнесите оаче пострадаха заради пандемията и Рискбанк предупреди, че редица компании ще понесат значителен удар, а много хора ще загубят работните си места.
По-рано тази седмица уважаван тинк-танк също направи подобни прогнози: 7 процента свиване на БВП и безработица от 10,2 процента. Причината, посочват от National Institute for Economics Research (NIER), е, че световната икономика се развива по-лошо от очакваното и шведските компании, ориентирани към износа, страдат повече. Проблеми има и с международните вериги за доставки.