Провинциите в Източна Германия са икономически по-слаби от "събратята си" от западната част на страната. Това обаче се е оказало предимство за тези региони по време на пандемията, разказва EUROACTIV Germany.

През тази седмица в страната беше отбелязан първият East German Growth Day, на който участие взеха политици и бизнес лидери, които обсъдиха от какво се нуждаят компаниите от региона, за да бъдат по-успешни. Друг централен въпрос в хода на събитието е бил този дали кризата е имала по-силен негативен ефект върху източните или върху западните региони.

Източна Германия е по-малко засегната заради по-малките компании там

"Корона кризата разкри икономическите разлики между Изтока и Запада. Изтокът обаче не се справи по-зле, каквито бяха очакванията заради клишетата, вързани с него", казва Марко Вандервиц, който е комисар за източните провинции от Християндемократическия съюз.

"Докато в началото на кризата все още не беше ясно дали Източна Германия ще бъде повече или по-малко засегната, сега вече е видимо, че тезата за това, че ще натискът върху нея ще бъде по-слаб се оказа вярна", добавя той.

Така традиционната слабост на източногерманските провинции - недостигът на големи индустриални центрове, насочени към износа, се превърна в сила.

Именно тези производствени центрове се превърнаха в проблем по време на пандемията, тъй като веригите за доставки бяха прекъснати, а чуждестранната търговия беше блокирана. "Точно там кризата удари най-силно", обяснява още Вандервиц.

Но успоредно с това местните компании са били изправени и пред специфична пречка - по-малкият собствен капитал прави привличането на финансиране от локалните банки трудно, тъй като финансовите институции не са толкова склонни да кредитират такива фирми.

По думите на Юрген Уде, който е държавен секретар на министерството на икономиката, науката и дигитализацията в провинция Саксония-Анхалт, решението в този случай е кандидатстването за държавна подкрепа от страна на бизнеса.

Той посочва, че малките и средните предприятия се нуждаят дори от по-голяма помощ в кризата, като те представляват около 90% от бизнеса в Източна Германия.

По думите на Уде тези фирми трябва да бъдат мотивирани за разработването на повече иновации, като в Саксония-Анхалт, например, много от малките компании се занимават с развойна дейност заедно с университетите с цел привличането на допълнителен капитал.