Въпреки високите цени на горивата у нас, потребелнието им ще остане стабилно и българинът няма да слезе от автомобила си. Това коментира в предаването Money.bg по Bulgaria on air икономистът от Института за пазарна икономика Адриан Николов.

"Независимо от динамиката на цените, потреблението остава много стабилно и това до голяма степен е обяснимо, защото голяма част от потреблението на горива е свързано с ежедневен път от и до работа", заяви икономистът, коментирайки свой анализ по темата с поскъпването на горивата у нас, публикуван на сайта на ИПИ.

Според Николов българите никога няма да заменят масово колите си с градския транспорт най-вече заради нашата народопсихология.

Анализ: Потреблението на горива у нас не пада и при високите цени

Анализ: Потреблението на горива у нас не пада и при високите цени

Дизелът доминира по бензиностанциите у нас

"Любопитно е, че не потребителите на бензин и дизел, а тези на газ са по-чувтвителни към цените и това се дължи както на голямата динамика на цените при нея, така и на това, че тя обикновено се употребява като второ гориво", коментира Адриан Николов.

Анализът за горивата на Института за пазарна икономика не разграничава потребителите от бизнеса, защото е на база касовите апарати на търговците, но е възможно голяма част от хората, които шофират в градски условия да го правят със служебно гориво.

"Интересно е върху кои групи от населението високите цени оказват най-голямо влияние. Според конвенционалната логика при богатите не би трябвало да има голям ефект, отколкото върху по-бедните. Любопитно е и регионалното разпределение, но за съжаление на този етап не разполагаме с тези данни", каза Николов.

Независимо от доходите на хората в страната обаче, очевидно е, че по българските градски пътища има доста повече автомобили, отколкото по пътищата на голяма част от по-богатите европейски страни.

Ще има ли недостиг на дизелово гориво на българския пазар след 5-ти февруари?

Ще има ли недостиг на дизелово гориво на българския пазар след 5-ти февруари?

Разрешението да се изнася български продукт към Украйна може доведе до това

Според икономиста причина за този феномен е от една страна достъпността на градския транспорт в някои български населени места и от друга - натрупаният с годините навик на много българи да използват колата си.

"Особено в по-малките населени места, там придвижването без автомобил е много трудно и той се превръща в необходимост, а не в луксозна стока", подчертава Адриан Николов.

Експертът коментира и отпадналата за момента държавната помощ, свързана с отстъпките на цените при зареждане. Според него най-логично е нея да я има, но тя да е насочена към социалните групи, които наистина имат нужда от нея, а не към всички хора.

Как се промениха цените на горивата у нас за година и ще влязат ли в сила нови отстъпки?

Как се промениха цените на горивата у нас за година и ще влязат ли в сила нови отстъпки?

През 2022-ра по-осезаемо покачване у нас се наблюдаваше в края на февруари и през март