Въпреки всичкото недоволство от цените на горивата у нас, всъщност зареждането на автомобила е значително по-недостъпно в съседна Сърбия. Цените на бензиноколонката там са доста по-високи от тези в България - и то при средно по-ниски доходи.
Данните са от браншовата асоциация на компаниите в сектора на горивата в западната ни съседка.
При масовия бензин тип А-95 цената в Сърбия, обърната в евро, е €1,545 за литър. Това прави страната третата най-скъпа в региона след Гърция (€1,757) и Албания (€1,754).
Средно на Балканите бензинът излиза по €1,45 за литър, докато в България според данните на организацията цената е €1,238, в Северна Македония - €1,224, а в Босна и Херцеговина е само €1,189.
Същата е ситуацията и с дизела. Ако у нас сме в Топ 3 по най-ниски цени (€1,241 за литър), Сърбия е веднага след Албания по скъпотия (съответно €1,656 и €1,754).
Зареждащите газ (LPG) в България плащат най-малко в региона - €0,574, докато сърбите дават много повече (€0,809), но все пак не колкото унгарците (€0,864).
На какво се дължи това?
Балканите не заемат огромна територия, но за сметка на това са дом на държави с изключително разнообразно развити икономики и регулаторни режими.
Сърбия и Албания имат сходен подход към облагането на горивата, като и в двете страни то е много по-сериозно, отколкото в България, която целенасочено държи ставките около европейския минимум. За Белград и Тирана обаче приходите от акцизите и от различните съпътстващи такси са важен фактор за изпълнението на националните бюджети.
Сърбия има собствена голяма рафинерия в Панчево, но не и лесен и евтин достъп до нея по море. Албания пък е силно зависима от вноса на готови горива, което допълнително вдига цените. Пазарите и в двете страни са с по-слаба конкуренция.
Интересно е как тогава Босна и Херцеговина успява да е с най-евтините горива. Бившата югорепублика поддържа още по-ниски акцизни нива и облага горивата със 17% ДДС, вместо 20%. Ниските доходи и вървящата в комплект с тях ниска покупателна способност също натискат цените надолу.
Допълнителни фактори (и не твърде големи поводи за гордост) са липсата на екологични изисквания и сериозен дял на сивия сектор в горивата.
Всичко това води и до феномени като "горивния туризъм" - хора от съседните страни идват да зареждат в БиХ.
dvepm
на 09.07.2025 в 15:16:08 #1За Сърбия е ясно защо. Целия трафик от и към западна Европа за Турция и цяла югоизточна Европа минава оттам, а това е идеален начин за пълнене на бюджет!