Системата за изкуствен интелект решава известният на всички куб на Рубик само за секунда. Системата е създадена от разработчици от Калифорнийския университет, пише BBC.

Програмата се казва DeepCubeA. Тя е успяла да "нареди" 3D кубче на Рубик моментално - логически пъзел, който затруднява хората още създаването си през 1974 година.

Авторът на алгоритъма проф. Пиер Балди, който е преподавател по компютърни науки в Калифорнийския университет в Ървайн, обясни, че софтуерът не е бил програмиран да решава подобна задача - той сам се е научил на това.

Големите опасности, свързани с развитието на изкуствения интелект

Големите опасности, свързани с развитието на изкуствения интелект

За тях предупреждават известни личности като Стивън Хокинг, Илън Мъск и Бил Гейтс

Изследователите, участвали в проекта, констатирали нещо много любопитно - машината използвала стратегия, доста по-различна от тази, която хората използват, за да решат пъзела.

"Моето най-добро предположение е, че начинът, по който изкуственият интелект "разсъждава", е напълно различен от човешкия", обяснява Балди.

Според изследването в алгоритъма са зададени 10 милиарда различни комбинации на кубчето на Рубик, като целта е била той да реши всичките възможности с до 30 хода.

При провеждането на опита софтуерът е работил по 1 000 комбинации и е успял да реши всички от тях, намирайки най-краткия път към целта в около 60% от случаите.

Разбивка на резултатите показва, че системата е решила пъзела, използвайки средно по 28 хода на вариант. За равносметка - хората могат да наредят куба сравнително бързо, използвайки около 50 хода.

Това не е първият алгоритъм, който се справя с куба на Рубик по-бързо от хората. В Масачузетския технологичен институт е създаден софтуер, който решава задачата три пъти по-бързо от този, разработен от Балди. Разликата обаче е там, че по-бързият алгоритъм просто е бил програмиран да решава задачата. Той не е използвал така наречената невронна мрежа, която имитира работата на човешкия мозък, нито техника на машинното обучение.

Създаването на система, която се самообучава да реши дадена задача или проблем, се разглежда като първата стъпка към създаването на изкуствения интелект, който може да излезе от игрите и да премине към решаването на реални предизвикателства.

"Решаването на куба на Рубик изисква символично, математическо и абстрактно мислене. Следователно толкова дълбок процес на машинно обучение, който може да разбие такъв пъзел, се доближава до това да се превърне система, която може да мисли, разсъждава, планира и да взема решения", тълкува създателят.

Проф. Балди: "Как можем да създадем усъвършенстван изкуствен интелект, който е по-умен и способен да мисли, разбира и планира? Този алгоритъм всъщност е стъпка към тази тежка цел."

Могат ли инвеститорите да разчитат на машинното обучение?

Могат ли инвеститорите да разчитат на машинното обучение?

Проблемите - внедряването на технологията е трудно, скъпо и може да донесе провал