Изграждането на най-дългия железопътен тунел в България започва следващия месец. Тунелът ще бъде по жп линията Елин Пелин - Костенец, а влаковете в него ще могат да се движат със скорост от 160 километра в час. Това заяви генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) инж. Красимир Папукчийски, цитиран от "Монитор".

Тунелът трябва да бъде с дължина от 6,8 километра, показва справка в сайта на НКЖИ. Той попада в участъка между Елин Пелин и Вакарел, който е най-тежкият и труден за изпълнение от цялото трасе между София и Пловдив, с приблизителна дължина от 20 километра. Общата стойност по договора за строителство на участъка възлиза на 498 800 012 лева без ДДС.

"Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е построен тунел Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора", пише още на сайта на НКЖИ.

Инж. Галина Василева - която е ръководител на Управляващия орган на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" - коментира, че се предвижда първата фаза на проекта "Елин Пелин - Костенец" да се изпълни в сегашния програмен период, а следващата фаза - през следващия програмен период.

Василева обяснява, че по двата големи проекта за модернизацията на жп участъците по сегашната оперативна програма - това са Елин Пелин - Костенец и Пловдив - Бургас, е постигнат значителен напредък след средата на 2019 година. Основните договори по проектите вече са подписани и се изпълняват.

Тя допълва, че поради невъзможност целият ресурс да бъде усвоен в сегашния програмен период, се подготвя съществена промяна на Оперативната програма. Именно заради това като допълващ е включен проектът за модернизация на жп линията Волуяк - Драгоман, който ще бъде завършен до 2023 година.

Стана ясно и че по механизма за "Свързана Европа" от наличния бюджет за България, който е в размер на 406 милиона евро европейско финансиране, 87%, или 350 милиона евро, са предназначени за проекти, които НКЖИ изпълнява в момента. Допълнително в началото на годината са били отпуснати нови 30 милиона евро, които са предназначени за по-малки проекти.

Папукчийски посочи още, че през следващия програмен период България ще получи 730 милиона евро за изграждане на ж.п. линии и гари. По думите му железопътният транспорт единствен работи в направление екология. В следващия програмен период жп транспортът е приоритет, за който ще бъдат отпуснати 2 милиарда евро от общия бюджет на новата програма "Транспортна свързаност".

Акценти в новата оперативна програма ще бъдат транспортната свързаност, подобряването на връзките между отделните видове транспорт - с летища и пристанища, и развитие на Северна България чрез пътни проекти и изграждане на жп възли.