На бреговете на Балтийско море, между Дания и Германия, се изгражда един от най-амбициозните инфраструктурни проекти в Европа - тунелът Fehmarnbelt. Тази инженерна мегаструктура ще съкрати значително пътуването между Скандинавия и Централна Европа, като свърже датския остров Лоланд с германския остров Фемарн, разказва CNN.

С дължина 18 км Fehmarnbelt ще бъде най-дългият подводен пътен и железопътен тунел в света. За разлика от тунела под Ламанша, който е прокопан, този тунел се изгражда от бетонни сегменти, сглобявани на сушата и потапяни в специално изкопан канал на морското дъно.

Гигантска структура

Проектът, оценен на 7,4 млрд. евро, включва двулентова магистрала и две електрифицирани жп линии. Всяка от 79-те бетонни секции е с дължина 217 м, ширина 42 м и тежи внушителните 73 000 тона - еквивалент на 10 Айфелови кули.

През февруари 2025 г. първите елементи напускат фабриката, бележейки началото на новаторско пътуване от сушата към морето. Очаква се първото потапяне да бъде тази година, като сложният процес ще отнеме около 40 часа.

"Няма да има тестово изпълнение - трябва да проработи от първия път," заяви Карстен Юхем, директор по строителството във Femern A/S. "Не правим компромис с качеството и безопасността."

Спускането на всеки елемент изисква специализирани понтони и стоманени въжета с обща дължина над 200 км, както и подводни камери.

Италия започва строеж на подводен тунел в Генуа

Италия започва строеж на подводен тунел в Генуа

Прогнозите са да бъде отворен за движение през лятото на 2029 г.

Транспортна революция

След завършването си през 2029 г. Fehmarnbelt ще намали драстично времето за пътуване. Влакът между Хамбург и Копенхаген ще стига за 2 часа и половина, вместо сегашните близо 5, а преминаването с автомобил ще отнема само 10 минути.

"Тунелът Fehmarnbelt ще промени играта за туризма в Дания и Скандинавия," казва Мадс Шрайнер, директор на VisitDenmark. "Ще направи страната ни по-достъпна за посетители от Централна Европа и ще стимулира устойчивите начини на пътуване като влаковете и колоезденето."

Екологични предизвикателства

Както всеки мегапроект Fehmarnbelt предизвика дебати относно въздействието върху околната среда. Въпреки съдебните дела, строителството продължава, като Femern A/S твърди, че компенсира екологичните щети чрез създаване на нови природни зони.

Fehmarnbelt не е просто тунел - той е символ на свързаността и модернизацията на европейския транспорт според създателите на съоръжението.