България отложи ключов инфраструктурен проект, а именно модернизацията на железопътната линия София - Скопие. това стана ясно от правителствено решение, което одобрява изменения в програма "Транспортна свързаност" 2020 - 2027 година.
Преди настоящото отлагане, България и Северна Македония бяха поели ангажимент в Меморандум за разбирателство от 2017 година линията да бъде завършена до 2027 година. За Република Северна Македония коридор 8 е цел за свързване с България и Албания.
Както Money.bg писа през януари, първата фаза от амбициозния проект струва 78 милиона евро и е финансиран със средства от ЕС и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Железопътната връзка между България и Северна Македония е ключов елемент от европейския транспортен коридор №8, който трябва да осигури бърза връзка между Черно море и Адриатика по маршрута Дурас - Тирана - Скопие - София - Бургас/Варна.
През пролетта на 2024 година, по време на посещение у нас, помощник-директорът на "Железопътна инфраструктура" в Република Северна Македония Дритон Руси коментира, че въпросната железопътна връзка е изключително важна както за двете съседни страни, така и за Европа като цяло.

Източник: iStock
"Железницата като инвестиция е много, ние като държава нямаме възможност всички тези инвестиции да се реализират със собствени средства. Трябва да напомня, че имаме огромна помощ от самата Европа и чрез различни инструменти", заяви Руси пред местните медии.
Жп участъкът е разделен на три части. Първите два участъка от 37 км и 33 км са започнати и според подписаните договори първият трябваше да бъде завършен миналата година, а вторият - през първото тримесечие на 2026 година. Третата и най-сложна част от трасето е смятана за голямо инженерно предизвикателство, защото в подължение на 23 км има 22 тунела и 52 моста.
Железопътната линия София-Скопие стои и пред българската общественост и то повече от 150 години. Първоначално линията е открита през далечната 1956 година, но движението по нея спира през 1994 година поради лошото състояние на инфраструктурата. Местни компании са назначени да рехабилитират линията през същата година, но това не води до нищо, след което лотовете са повторно търгувани.
Strabag получава договор за 40 милиона евро през 2022-ра година. Проектът за реставрация на стойност 78 милиона евро е финансиран от националното правителство, от Европейския съюз и от международни институции, включително Европейската банка за възстановяване и развитие.
Според дадени заявки и сключени договори, до края на 2029-а година, България трябва да е модернизирала 169 км железопътни линии.