Ясно е, че ръководителят на фирмата или някакво нейно звено е жив човек и може да прави грешки. Това е нормално, въпросът е по-скоро дали той се учи от тях и поправя грешките си.

Има няколко групи най-често срещани лидерски грешки, които трябва да се имат предвид.

Управленски илюзии

Това е най-опасната група грешки, тъй като те засягат всичко, което ръководителят прави. Всъщност това са мигачи пред лидера или очила (черни / розови и т.н.), през които той гледа на света.

Примери за управленски илюзии:

  • Всички проблеми са в подчинените (при всичко е наред).
  • Ако сега всичко е наред (десет години), винаги ще е така.
  • Само с лоялни към мен лично хора мога да изградя бизнеса.
  • Всеки работи само за пари (нематериалната мотивация е пълна глупост).
  • Всички искат да ме мамят.

Трудно е да направите нещо с тези илюзии сами. Обикновено те болезнено се разбиват при някаква кризисни ситуации или се преодоляват с помощта на специалист.

Някои шефове обаче успяват да живеят с илюзии в продължение на десетилетия)

Предразсъдъците на лидера

Това са вече по-дребни нагласи у ръководителите, които обикновено декодират илюзиите.

Примери за предразсъдъци (нагласи):

  • Можете да управлявате само чрез висок тон на говорене.
  • Трябва лично да участвам в избора на всеки служител.
  • Трябва да знам всичко, до най-малките задачи на линейните служители.
  • Ако някой напусне компанията, аз съм лош лидер.
  • Делегирането е опасно, предпочитам да го направя сам.

Тези вредни нагласи могат да бъдат уловени чрез повтарящи се ситуации (например, екипът се променя, но проблемите остават същите), но е много трудно да се преодолеят от само себе си. Най-малко в случая има нужда от добра обратна връзка с другите от екипа.

Лоши навици

Това са вече конкретни действия, които мениджърът често не забелязва, толкова е свикнал да ги извършва автоматично.

Примери за лоши навици:

  • Той само се кара за грешките, но не забелязва постиженията.
  • Натоварва само този, който най-добре се справя.
  • През цялото време той назначава аварийни срокове ("вчера!").
  • Предприема твърде личностни отношения.
  • Лесно прибягва до оплакване и други манипулации.

Ако даден навик бъде признат за лош, той може да бъде преработен (чрез въвеждане на добър навик вместо него). Въпреки че въпросът за самодисциплината със сигурност ще възникне, защото голяма част от времето ще минава в "рушене" на стари навици.

Неумение и невежество

Просто има пропуски в компонента за знанията и уменията. Тоест или мениджърът няма достатъчно информация, или на теория той знае как да го прави правилно, но все още не го е приложил на практика.

Примери за неспособност и невежество:

  • Не знае мотивите на служителите (какви са те като цяло и какви имат неговите конкретни сътрудници).
  • Не знае как да задава задачи - правилно да критикува и да контролира.
  • Не познава бизнес процесите на своя отдел.
  • Не знае как да приоритизира задачите.
  • Не знае как да разреши конфликтите.

Много по-лесно е да попълните пропуските в невежеството и неспособността, отколкото да се справите с предишните групи грешки, тъй като сега има много информация (книги, интернет, обучения и т.н.). Всъщност основното е да видите тези празни петна и да положите усиля да ги запълните.

И разбира се, невежеството и неспособността са по-характерни за младите лидери просто поради техния малък управленски опит.