Швейцарските власти дадоха зелена светлина за реализацията на иновативен проект - изграждането на соларна железница. Идеята предизвиква интерес не само в страната, но и в международен план. Възможността за инсталиране на подвижни соларни панели по железопътните линии е одобрена за тригодишен пилотен проект, а нейното практическо осъществяване е поверено на компанията Sun-Ways.
С разрешението на Федералната служба по транспорта (FOT) проектът ще започне през пролетта на 2025 г. с инсталирането на 48 соларни панела на 100-метров участък от релсовия път в кантона Ньошател. Бюджетът за този първи етап е в размер на 585 000 швейцарски франка (681 000 долара).
Проектът е не просто уникален в своята концепция, но е и важна стъпка в посока устойчиво развитие на швейцарската железопътна инфраструктура. "За първи път соларни панели ще бъдат инсталирани на железопътна линия, по която преминават влакове," заяви главният изпълнителен директор на Sun-Ways Джоузеф Скудери. Технологията, която компанията предлага, представлява патентована подвижна система, разработена в сътрудничество с Швейцарския федерален технологичен институт в Лозана (EPFL).
Важно е да се отбележи, че идеята за инсталиране на соларни панели по железопътните линии не е нова, но изглежда е единствената, която е толкова близо до практическа реализация. Две други компании, италианската Greenrail и английската Bankset Energy, са тествали фотоволтаични елементи, инсталирани върху железопътни траверси.
Соларните модули могат да бъдат инсталирани ръчно или механично благодарение на специализирана железопътна машина, разработена от Scheuchzer SA. Според представители на дружеството, то е в състояние да инсталира до 1 000 м² соларни панели на ден, а при необходимост от поддръжка те могат бързо да бъдат демонтирани. Тази гъвкавост е ключова за поддържане на безопасността и ефективността на железопътната мрежа, категорични са те.
Източник: iStock
Проектът на Sun-Ways е не просто новаторски, но и се вписва в глобалната тенденция към използване на възобновяеми източници на енергия, категорични са неговите идеолози. Международният интерес към технологията на компанията нараства и вече са планирани пилотни проекти в страни като Южна Корея, Испания и Румъния, както и разговори с потенциални партньори в Китай, Тайланд и Съединените щати.
Соларната железница има потенциала да произвежда значителни количества електрическа енергия. Sun-Ways изчислява, че ако технологията бъде приложена на всички 5 317 км от швейцарската железопътна мрежа, тя би могла да генерира до 1 тераватчас (TWh) соларна енергия годишно. Това представлява около 2% от общото електрическо потребление на страната.
Инвестицията в соларната железница е част от по-широката стратегия на Швейцария за нулево нетно потребление до 2050 г., с цел производство на 45 тераватчаса електрическа енергия от слънце и вятър. Властите активно насърчават инсталирането на соларни панели върху различни повърхности, включително покриви и магистрали, с цел ускоряване на прехода към възобновяеми източници.
Развитието на соларната енергия в Швейцария е ключов елемент от зелената политика на страната. Тя се утвърждава като втория стълб на швейцарското електроснабдяване, след водната енергия. Проектът за соларната железница пък е чудесен пример с двойно положителен знак - иновации в сектора на транспортната инфраструктура и важна стъпка към устойчиво енергийно бъдеще.
troika
на 28.10.2024 в 09:11:47 #2Това е разработка и други разходи, там заплатите са големи. При масов роизводство ще е друга цената.
georgi-zapryanov
на 27.10.2024 в 11:25:33 #148 панела на 100 метров участък. $681000? Нашите че крадат е ясно, ама и тия не си играят.