Петролът традиционно е актив, който се използва от пиратите при получаването на откупи, но те са преместили фокуса си към по-зловещ начин за генериране на средства - взимането на заложници, пише Джулиън Гайгер от Oilprice.com. Сред причините за това е фактът, че цената на суровината на черно не е толкова висока, колкото беше преди няколко години.

Затова пиратите вече предпочитат да взимат за заложници служителите на петролните платформи или моряци, което се превръща в прогресивно все по-сериозна заплаха за компаниите, опериращи в регионите с изявена пиратска дейност, най-вече покрай бреговете на Африка.

През последните години тяхната активност се засили във водите на южния Атлантически океан, които изместиха Сомалия като водеща пиратска дестинация. Най-интензивно пиратско присъствие се наблюдава край бреговете на Нигерия и Гвинейския залив.

Новото най-опасно място за морско пиратство   

Новото най-опасно място за морско пиратство  

Евтиният петрол направи отвличането на хора по-изгодно

Проблемът е толкова сериозен, че Индия забрани на жителите си да работят на плавателни съдове в нигерийски води и в Гвинейския залив. Страната е най-големият вносител на нигерийски петрол с покупки на стойност 10 млрд. долара годишно, които формират повече от една трета от целия добив на африканската държава.

До ситуацията се стигна, след като през миналия месец пиратите в Гвинейския залив отвлякоха два индийски петролни танкера и отвлякоха екипажите им. Към момента само част от моряците е освободена, но болшинството остават държани като заложници.

За цялата изминала година са отвлечени екипажите на 89 кораба само в Гвинейския залив, където се случват 82% от всички отвличания с цел откуп на глобално равнище. Това е толкова често срещан феномен, че вече множество застрахователни компании предлагат полици при отвличания.

Пиратството бележи растеж и в Сингапурския пролив, протока Малака и морето Сулу. За последното полугодие в тези части на Югоизточна Азия имаше шест опита за пиратски покушения и общо 30 за цялата минала година. Регионът е важен морски транспортен канал, свързващ Персийския залив и пазарите в Източна Азия.

Основната организация, стояща зад атаките край бреговете в Югоизточна Азия е ислямистката терористична организация Абу Саяф. През последните години тя увеличи стойността на откупите, които иска за отвлечените моряци. Последно тя искаше откуп от 567 хил. долара за индонезийски моряк. Терористите от тази групировка са известни с това, че обезглавяват жертвите си, ако не получат парите.

Това е една от най-високите суми, които се искат за откуп на един човек на глобално равнище. Долната граница е около 18 хил. долара, но независимо от сумата пиратите обикновено я получават. Причината е, че транспортните компании ще бъдат изправени пред катастрофален ръст на заплатите, ако не се грижат за служителите си.

Общият размер на откупите, платени само в Гвинейския залив през 2017 г., е 20 млн. долара, а за целия западен бряг на Африка - около 800 млн. долара през същата година. Освен паричната цена, самите заложници изтърпяват и всички ужаси и насилие, свързани с пленничеството, което може да продължи между няколко дни и няколко години.