Наемите на столичния бул. "Витоша" продължават да растат и това покачи софийската търговска улица с още едно място в класацията за най-скъпите търговски улици в света през 2019 г.

Средният месечен наем на популярната дестинация за пазаруване и отдих достига €56 на кв. м, изчисляват от Cushman & Wakefield. Това отрежда на "Витоша" 46-та позиция от общо 448 търговски дестинации в 68 страни. За последната година наемните цени на магазините на бул. "Витоша" са нараснали с 12 процента.

По-скъпа е обаче ул. "Кнеза Михаила" в Белград, която се нарежда на 36-та позиция с €90 на кв. м. Улица "Ilica" в Загреб е на 40-та позиция със среден наем от €75 на кв. м. Румънската столица Букурещ остава на 49-то място с "Calea Victoriei" и месечен наем от €50 кв. м.

"Класацията е показателна, както за атрактивността на включените в нея локации за търговия, така и за степента на развитие на съответните пазари. В случая с бул. "Витоша" имаме ограничено предлагане на площи, съпроводено с активност от страна на наемателите и навлизане на нови брандове през последната година. Комбинацията от тези фактори доведе до ръст на наемите, както на централните улици, така и в търговските центрове", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Според него зоната от бул. "Витоша" между Съдебната палата и бул. "Патриарх Евтимий" остава атрактивна за търговците и очакванията са в краткосрочен план плавният ръст на наемите да продължи.

В Европа най-скъпата търговска локация остава New Bond Street в Лондон с месечен наем равняващ се на €1 352 кв. м. Следват я Avenue des Champs Elysees в Париж с €1 166кв. м и Via Montenapoleone в Милано с €1 142 кв. м. Сред източноевропейските столици най-високи цени на търговските площи поддържа Прага с €235 кв. м месечен наем и 18-а позиция в класацията.

Най-скъпата търговска улица в света за поредна година е Causeway Bay в Хонконг с месечен наем равен на €2 164 кв. м. Втората позиция е за Ню Йорк с горната част на 5th Avenue и цена равняваща се на €1 775 кв. м.

Според авторите на доклада резултатите от новото издание на класацията са окуражаващи и показват устойчиво търсене на площи на първокласни търговски локации в световен план.

"Онлайн продажбите също продължават да растат, но докато вниманието е приковано към предизвикателствата пред физическите магазини, ние разглеждаме по-комплексно отношенията между тях и електронната търговия. Физическите магазини остават на ключови места, както за продажбите на място, така и за тези онлайн, тъй като играят ролята на шоуруми и спомагат за цялостното пазарно присъствие на бранда", обобщи Дарън Йейтс, мениджър "Проучвания на търговски площи" в региона на Европа, Близкия Изток и Африка в Cushman & Wakefield. Според него най-успешните търговци ще са тези, които съумеят да интегрират различните канали за продажба в цялостна концепция с фокус върху потребителското преживяване.

Общо за Европа наемните нива на търговските улици остават стабилни или нарастват в сравнение с предходната година на 70% от локациите. По отношение на наемните цени се наблюдава отчетлива поляризация между установените пазари в Западна и Северна Европа и тези в централната, източната и южната част на континента, където предлагането на модерни площи е сравнително ограничено, а електронната търговия предстои да се разраства с бързи темпове.

В Азиатско - Тихоокеанския регион около 80% от пазарите отбелязват ръст или стабилност на наемните нива. В САЩ и Канада се наблюдават големи разлики между представянето на отделните локации, но наемните нива в Ню Йорк остават стабилни.