През изминалата година в България бяха открити 2 търговски парка - Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. Това се казва в последния доклад за пазара на търговски площи в България на Colliers за второто полугодие на 2024-а година. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474 500 кв. м., разположени в 38 обекта. Малките проекти под 5 000 кв.м. се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83 000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.
Пловдив е на първо място по брой търговски паркове с общо 5 функциониращи с над 63 200 кв.м. отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21 000 кв.м.
Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3 400 кв. м., като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор мода, следвани от магазини за електроника и заведения с по 19%. Наемите регистрират увеличение до €32, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи такива.
В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи.
Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6 500 кв. м. Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до €30.
Според Collers търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане, инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства.
Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1% и 7.8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м. на месец.
Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока. Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8,400 кв. м, а за цялата 2024 г. - над 22,200 кв. м.
В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м., което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат €30, а на главните търговски улици остават без промяна - €23.
Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард "Витоша" са само 2%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите мода и заведения, бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор мода се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. "Витоша" в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.
Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите.
Онлайн продажбите заемат все по-голям дял от оборотите на търговците. В отговор на това, някои вече реорганизираха своето физическо присъствие, като затвориха слабо представящи се обекти и насочиха инвестиции към подобряване на утвърдените си локации. През 2025 г. Colliers очаква тази тенденция да продължи, като въпреки това, акцентът ще остане върху развитието на физическите магазини и преживяването на клиента като основна част от процеса на покупка.